شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 33981
سلامت نیوز :معاون درمان وزارت بهداشت گفت: جمعیت سالمندی رو به افزایش است و اگر در سرشماری سال 85 فقط 5 میلیون نفر یعنی حدود 7 درصد جامعه سالمند بوده‌اند در 30 آینده 25 درصد جمعیت سالمند می‌شوند. اما متأسفانه امروز توجه به سالمندان در کشور مورد غفلت است و سقوط، افسردگی، فشار خون و پوکی استخوان مهمترین تهدیدکننده‌های سلامت سالمندان است.
 
به گزارش فارس، حسن امامی رضوی  امروز در مراسم بزرگداشت روز سالمند که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: مسئولان حوزه سلامت باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند که نیازهای این جمعیت به خوبی در کشور تأمین شود.

وی گفت: یکی از نکاتی که بسیار ریشه‌ای است تقسیم‌بندی در ابعاد مختلف سلامت است در تعریف سلامت ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و مذهبی باید مورد توجه قرار گیرد در تعاریفی که توسط سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد گذر سال‌های زندگی به تدریج جسم انسان را رو به تحلیل می‌برد و قدرت بدنی کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: اما با کمی تأمل در ابعاد سلامت به جای اینکه به سلامت جسمی، روانی و معنوی برسیم باید با تغییر نگاه و با تأسی از تعالیم عالیه اسلام اول سلامت معنوی، اجتماعی و روانی را باید تأمین کنیم و در نهایت به سلامت جسم برسیم.

امامی رضوی با اشاره به نوع نگاه جوامع بشری اظهار داشت: در جوامع غربی عمده تمرکز بر این است که مراکز نگهداری سالمندان مراکزی پویا بوده و گرایش به گسترش امکانات زندگی در این مراکز است اما آنچه در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما موجود است تقویت نهاد خانواده در تمام امور زندگی است و سالمند به عنوان ستون‌های اصلی خانواده در جامعه دیده می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت زندگی ماشینی موجب شده تا این اصل اساسی به ترتیب تضعیف شود و امروز توجه به سالمندان مورد غفلت قرار گیرد.

امامی رضوی اظهار داشت: همچنین به دلیل گذر اجتماعی و جمعیتی نیازهای جدیدی برای درمان بیماری‌های جسمی سالمندان پیدا می‌کنیم افزایش آسیب‌های جسمی که سالمندان در معرض آن قرار می‌گیرند مانند آسیب‌های ناشی از سقوط، پوکی استخوان، فشار خون، افسردگی، دیابت، ما را بر آن می‌دارد تا به پیشگیری بیشتر تمرکز کنیم.

وی اظهار داشت: در حالی که نیاز داریم متخصصان طب سالمندی مدیریت دوران سالمندی را انجام دهند اما این مشکل هم وجود دارد که تمام مشکلات را نباید به دوش این قشر متخصص گذاشت و متخصصان رشته‌های دیگر نیز باید برنامه‌هایی برای دوره سالمندی داشته باشند.
همچنین ما با اصلاح برخی برنامه‌های آموزشی در رشته‌های تخصصی دانشگاهی آموزش برای درمان مشکلات دوران سالمندی را در دست اجرا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha