شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
سلامت نیوز :اگر به دنبال تهیه ارزاق عمومی برای خانواده با شاخص های اولیه خیلی خوب برای خریدكردن از جمله: دسترسی آسان، سلامت بیشتر، مشتری مداری، كیفیت بهتر، قیمت كمتر، عرضه مناسب هستی؟ من آدرسشو بهت می گم اما قول بده هول نشی! بازار میوه و تره بار... یكی دیگر از بازارهای سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های كشاورزی شهرداری تهران است كه در راستای خدمت رسانی به مردم شریف تهران یك ماه است كه آماده بهره برداری گردیده است.
تعجب نكنید، قصد انتشار آگهی برای سازمان میادین میوه و تره بار را نداریم، چون جای آگهی اینجا نیست! جملاتی را كه خواندید بخشی از رپرتار آگهی سازمان میادین است كه در چند روزنامه كار شده است.
انسان با خواندن این آگهی از جای خود بلند می شود و برای خرید چند كیلو میوه ارزان و با كیفیت بالا به میادین میوه و تره بار مراجعه می كند، كیفیت بالا و قیمت ارزان!
ولی در عمل نه كیفیتی دیده می شود و نه ارزانی قیمتی احساس . فقط این خستگی و هزینه راه است كه بردوش سنگینی می كند و با خود می گویی كه چرا از میوه فروشی محل خرید نكردم تا اولا خسته نشوم و ازسوی دیگر هزینه راه نپردازم.
باتوجه به نوسان دایم قیمت ها و عدم ثبات در بازار، ایده تأسیس سازمان میادین میوه و تره بار، یكی از اقدامات مناسبی بود كه برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه اجرایی شد.
سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های كشاورزی براساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه 1358 زیرنظر شهرداری تهران تشكیل شد اما اساسنامه سازمان درسال 1370 به تصویب وزارت كشور رسید.
ولی امروز و با نگاه به گذشته و سابقه این سازمان و نیز مدیریت اعمال شده در آن روشن می شود كه برنامه های اولیه محقق نشده است.
اعتراض غرفه داران به مدیریت سازمان
هفته گذشته تعدادی از غرفه داران میدان میوه و تره بار با حضور در مؤسسه كیهان به نحوه مدیریت سازمان میادین اعتراض كردند.
یكی از این غرفه داران در گفت وگو با خبرنگار كیهان گفت: طی چندسال اخیر مدیریت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با انجام سیاست های شتابزده و غیرمنطقی باعث ایجاد بحران در این سازمان و میادین تابعه شده-است به طوری كه ازسویی رضایت مشتریان نسبت به قبل كاهش پیداكرده و ازطرف دیگر نیز وضعیت تولیدكنندگان و غرفه داران روز به روز بحرانی تر شده است.
این غرفه دار افزود: با سیاست های غلط سازمان میادین دیگر مشتریان تمایلی برای خرید از بازارهای سازمان میادین ندارند چرا كه قیمت كالاها در سازمان میادین نسبت به مغازه های سطح شهر نه تنها پایین نیست بلكه در مواردی بالاتر بوده و به صورت طبیعی مشتری تمایلی برای حضور در بازارهای سازمان میادین ندارد.
این غرفه دار افزود: كاهش 50 درصدی فروش در غرفه های مرغ و تخم مرغ شاهدی بر ادعای ما است.
افزایش شدید هزینه های تولیدكنندگان و غرفه داران از دیگر مواردی بود كه نمایندگان تشكل های تولیدی به آن اشاره كردند.
ادعایی كه با مراجعه به میادین میوه و تره بار به روشنی مشاهده شده و اثبات می شود.
آنچه بیشتر از تعداد كم مشتریان جلب توجه می كند و ناگاه آه حسرت را بر دل برمی انگیزاند، قیمت محصولات و بخصوص میوه هاست كه در قیاس با مغازه های سطح شهر تفاوت چندانی ندارد.
قیمت میوه هایی كه در بازارهای روز عرضه می شود با جاهای دیگر كمتر تفاوتی دارد، حتی میوه هایی كه در مغازه های سطح شهر وجود دارد از لحاظ كیفیت بهتر هستند.
به نظر می رسد زنگ پایان دوران ارزان فروشی محصولات كشاورزی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به صدا درآمده است و ما به آرامی شاهد كاهش استقبال از این میادین خواهیم بود كه در گذشته به علت تفاوت قیمت محصولات عرضه شده در آنها در مقایسه با مغازه های سطح شهر از محبوبیت نسبی بین شهروندان و بویژه اقشار آسیب پذیر جامعه برخوردار بودند . اما سؤال اساسی این است كه چرا این میادین كه با هدف نزدیك كردن تولیدكننده و مصرف كننده و حمایت از این دو قشر با حذف دلالان و واسطه ها شكل گرفته اند، به آرامی دارند فلسفه وجودیشان را از دست می دهند.
یكی دیگر از غرفه داران می گوید: مبلغ دریافتی از غرفه های مرغ و تخم مرغ از حدود 500 هزار تومان برای فروش 300 كیلو مرغ در روز تا 5/3 میلیون تومان برای فروش هزار كیلو در نوسان است كه با احتساب هزینه كارگر، بیمه و سایر هزینه ها از حدود 2/1میلیون به 6 میلیون در ماه و به عبارتی 40 تا 200 هزار تومان در روز می رسد.
زیان دهی و كسر بودجه در سازمان میادین
در گذشته نه چندان دور سازمان میادین علاوه بر تامین نیازهای مالی خود به شهرداری تهران نیز كمك می كرد ولی در حال حاضر با وجود افزایش فوق العاده اجاره بهای غرفه ها دچار كسر بودجه شده است. مشكلات مالی سازمان به جایی رسیده است كه در بعضی از موارد حتی از پرداخت حقوق كاركنان خود نیز عاجز می ماند.
مدیریت سازمان برای كاهش هزینه ها به تعدیل نیرو، كاهش ساعت كار و تعطیلی روزهای جمعه به بسیاری از بازارها روی آورده است و با توجه به این كه اغلب مردم در روزهای تعطیل از جمله جمعه ها به میادین میوه و تره بار مراجعه می كنند تعطیلی میادین در این روزها باعث كاهش شدید فروش و اعتراض تولیدكنندگان و غرفه داران شده است.
اعتراضی كه تاكنون هیچ اثری نداشته است.
علت اصلی بحران مالی در سازمان میادین میوه و تره بار را می توان در این سیاست كه به كمیت در مقابل كیفیت بهای بیشتری می دهد جستجو كرد. سازمان بجای بالابردن راندمان فروش غرف موجود از طریق ایجاد پاركینگ، بهسازی و تبلیغات و... سعی در افزایش تعداد بازارهای روز فرعی در نقاط مختلف كرده است امری كه هرچند روز یك بار در روزنامه ارگان شهرداری خبر آن را با آب و تاب فراوان می خوانیم.
تجربه به خوبی نشان داده است كه اكثریت بازارهای اینچنینی كه حداكثر دارای 10 غرفه هستند غیراقتصادی بوده و باعث افزایش هزینه های سازمان میادین و نیز تولیدكنندگان به صورت همزمان می شود. تعدادی از مرغداران در پاسخ به این سؤال كه در این غرفه ها روزانه چند كیلو مرغ به فروش می رسد می گویند 20 تا 40 كیلو و این یعنی فاجعه!
طی چند سال گذشته با وجودی كه جمعیت تهران روبه افزایش بوده فروش غرفه ها 25درصد كاهش یافته است و بعضی از طرح های غیركارشناسانه مانند بسته بندی اجباری مرغ و تخم مرغ و... باعث كاهش فروش مرغ به مقدار 50 درصد دراین غرفه ها شده است.
جولان واسطه ها در میادین تره بار
از دیرباز دلالی و واسطه گری مشكل اصلی كشاورزان بوده و به گفته كارشناسان با چرخش 8 دست بین آنها تا 300 درصد افزایش قیمت را رقم می زند... سیستم توزیع میوه در شهرهای بزرگ طوری است كه میادین تره بار خرد و مغازه داران از یك میدان بزرگ مركزی تره بار تغذیه می شوند، میوه ها و محصولات كشاورزی طی شبانه روز از شهرهای دیگر یا بنادر به این مكان كه گلوگاه اصلی توزیع میوه است هدایت شده و از آنجا به دست مصرف كننده می رسد... از آنجایی كه این محیط محدود است بسیاری از مدیریت ها را می توان به خوبی انجام و نتیجه مناسبی گرفت، مثلا دولت می تواند با استقرار آزمایشگاهی میزان باقیمانده سموم را كنترل و از ورود آن به چرخه مصرف جلوگیری و با تولیدكننده ها و یا فروشندگان چنین میوه هایی كه با عدم رعایت استانداردهای لازم سلامتی مردم را نشانه رفته اند مقابله كند... طی سال های اخیر با افزایش استفاده از سموم و كود كشاورزی به ویژه در گلخانه ها تجمع آنها در میوه بیشتر شده كه به اعتقاد بسیاری كارشناسان منشا بیماری های زیادی هستند... همچنین با مدیریت براین میدان می توان تا حدود زیادی قیمت بازار را از بی ثباتی نجات داده و با حذف دلالی در این مكان قیمت مصرف كننده را كاهش داد و بسیاری محاسن دیگر... میدان مركزی تره بار در منطقه 19 تهران در اتوبان آزادگان واقع شده است در گشت چند ساعته دراین میدان حضور واسطه های مختلفی از قومیت های مختلف موج می زند به گفته خودشان دلالند از این دست می خرند به آن دست یا دستهای مختلف می دهند و این سؤال در ذهن باقی می ماند كه اگر دولت نتواند دلالی را در این مكان محدود كنترل كند چطور می تواند در سطح كشور كنترل كند.
غرفه داران در گفت وگو با كیهان به ایجاد سامانه عرضه كالا توسط سازمان میادین اشاره كرده و می گویند: این سامانه با هزینه زیاد و ایجاد یك ساختمان لوكس در میدان مركزی میوه و تره بار از حدود 2 سال قبل شروع به كار كرده و با دلایلی نظیر شفافیت در عرضه و خرید كالا، قطع دست دلالان، كاهش قیمت از طریق رقابت در عمل باعث واگذاری مرغوب ترین و پرفروش ترین بازارها به دلالان شده است در حالی كه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی این غرفه ها بایستی به تولیدكنندگان واگذار می شد. معترضان در پایان گفتند: این سامانه اقدام به اخذ 5/1 درصد از میزان فروش روزانه غرفه داران به بهانه كارمزد كرده است این در حالی است كه سازمان هیچ كاری برای غرفه داران انجام نداده و تولیدكنندگان از خود می پرسند كه سازمان مزد كدام كار را اخذ می كند.
دوسال پیش مدیرعامل سازمان میوه و تره بار با حضور در شورای شهر مدعی شده بود با ایجاد سامانه عرضه میوه و تره بار هزینه های دلالی در این بخش تا 3 درصد كاهش می یابد.
امروز و با گذشت نزدیك به دو سال از این ادعا به خوبی می بینیم نه تنها دلالی در میادین از بین نرفته كه با لباسی نو بازگشته است!
افزایش 40 درصدی اجاره بهای غرفه ها
افزایش اجاره بهای غرفه ها آن هم به میزان 30 تا 40 درصد موضوعی است كه حتی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران را نیز به واكنش وامی دارد به طوری كه وی هنگام بررسی لایحه میزان اجاره بهای غرفه های بازارهای روز از سازمان میادین میوه و تره بار به خاطر واگذاری 70 درصد غرفه ها خارج از فرمول های مصوب شورای شهر و شهرداری انتقادمی كند و به صراحت می گوید: هدف از راه اندازی میادین میوه و تره بار حذف واسطه ها و كنترل و نظارت بر قیمت ها است، اما فاصله قیمت های مصوب با بهای واقعی آن قدر زیاد است كه عملاً به دلال بازی دامن می زند.
غرفه داران پیشنهاد می دهند با توجه به عملكرد منفی سامانه در افزایش قیمت كالا و كاهش فروش غرفه ها توسط سازمان تعطیل و با عملكرد آن محدود شود.
آن چه كه روشن است نظارت دقیق و مسئولانه به عملكرد سازمان میادین میوه و تره بار در كوتاه مدت باعث كاهش قیمت میوه و ایجاد رضایت مردم از خرید از این بازارها خواهد شد امری كه مدت هاست دولت برای نیل به آن در تلاش است.
گفتنی است تماس های مكرر با روابط عمومی میدان میوه و تره بار برای مصاحبه و نیز شنیدن توضیحات آنان در مورد اعتراض غرفه داران بی نتیجه مانده است گویا مسئولان روابط عمومی سازمان میادین روزنامه ها را فقط برای چاپ و انتشار آگهی های دهان پركن و تبلیغ می خواهند و شان پاسخگویی برای خود قائل نیستند!
منبع:روزنامه کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha