سلامت نیوز :عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور و رئیس هیأت مدیره جمعیت مامایی استان قزوین، معتقد است که تعرفه‌های غیر واقعی و تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات مامایی توسط سازمان‌های بیمه‌گر از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات ماماهای سراسر کشور و استان قزوین است.

زهرا مدرسی در آستانه برگزاری همایش بیمه سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها، در گفتگو با روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در این باره گفت: در حال حاضر نقش کلیدی ماماها در بهداشت و سلامت مادر و کودک بیش از پیش آشکار شده و طبق سیاست‌های حاکم بر نظام سلامت ماماها نقش کلیدی در ترویج زایمان طبیعی و مراقبت‌های پس از بارداری دارند.
وی افزود: با اینحال برخی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی این قشر خدوم و کم توقع همچنان به قوت باقی است که از آن جمله به رشد نامتناسب تعرفه‌ها با افزایش هزینه‌های جاری و همچنین عدم اقبال بیمه‌های سلامت به عقد قرارداد با ماماها می‌توان اشاره کرد.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی قزوین، اضافه می‌کند که هزینه‌های جاری مطب‌ها و مراکز درمانی غیر دولتی نسبت به سال گذشته و به ویژه پس از جراحی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند. اما این در حالی است که متأسفانه رشد تعرفه‌های مامایی سال 90 نسبت به سال پیش تنها هزار ریال بوده که نه تنها برای جبران هزینه‌های سرباز ناکافی است بلکه اختلالات جدی در اداره مطب‌های مامایی ایجاد خواهد نمود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی نظام پزشکی در سال گذشته مبنی بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مامایی، اظهار کرد که متأسفانه تاکنون در این خصوص از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اقدام جدی صورت نگرفته و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مامایی به صورت عملی اجرا نشده است.
مدرسی با رد این سخن برخی سازمان‌های بیمه‌گر که خدمات مامایی بار مالی زیادی به بیمه‌ها تحمیل خواهد کرد اضافه کرد در شرایط فعلی هر بیمار باید پس از دریافت خدمات مامایی برای انجام سونوگرافی و دریافت برخی از داروها به متخصص زنان و زایمان نیز مراجعه کند تا امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای داشته باشد که هزینه‌های اضافی را برای بیماران به همراه دارد در حالی که با ایجاد پوشش بیمه‌ای برای خدمات مامایی بخش زیادی از این هزینه‌ها جبران خواهد شد.
گفتنی است، همایش بیمه سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها، 16 مهرماه توسط سازمان نظام پزشکی برگزار خواهد شد و در آن مسایل حوزه بیمه سلامت توسط مسؤولان و کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha