سلامت نیوز: جعفر بای گفت: در واقع قربانیان سونامی اعتیاد نوجوانان و جوانانی هستند که نتوانسته‌اند رشد متناسب داشته باشند.

جعفر بای کارشناس آسیب‌های اجتماعی مرکز پیشگیری از وقوع جرایم اجتماعی در گفت‌و‌گو با برنا با اشاره به وجود سونامی اعتیاد در جامعه اظهار داشت: وقتی جسم و عقل نوجوان به صورت متعادل رشد نکند، باعث بروز مشکلات فراوانی می شود. در واقع قربانیان سونامی اعتیاد نوجوانان و جوانانی هستند که نتوانسته‌اند رشد متناسب داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقتی توزیع مواد مخدر در جامعه افزایش یافته و سهل الوصول می شود، سونامی اعتیاد صورت می گیرد، تصریح کرد: زمانی که جوان بیکار است و فرصت فراوان دارد، خود را با پدیده اعتیاد سرگرم می کند که این مساله ابتدا به صورت تفریحی شروع شده، اما بعدها این فرد را به یک معتاد حرفه ای تبدیل می کند.

بای با تأکید براینکه منشأ اصلی اعتیاد در جامعه بیکاری است، تصریح کرد: وقتی جوان نشاط و سرگرمی لازم را در خانه و جامعه نداشته و معضلات و گرفتاری های روحی و روانی فراوانی دارد، به اعتیاد به عنوان مسکن پناه می برد.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه سن اعتیاد در جامعه کاهش پیدا کرده، گفت: اما هنوز این امر به بحران تبدیل نشده و ما بیشتر شاهد اعتیاد در میان قشر جوان هستیم.

وی با بیان اینکه هیچ سازمانی متولی این امر نیست، تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد معتادان وجود ندارد، چرا که این پدیده سازمان یافته نیست و قاچاق مواد به یک پدیده زیرزمینی تبدیل شده است. در واقع با برخورد قهرآمیز با این امر صورت مسأله را پاک می‌کنیم، در حالی که آن را زیرزمینی می کنیم.

جعفر بای همچنین با تأکید براینکه نحوه مبارزه با مواد مخدر بستن راه های مرزی نیست، بیان کرد: امروزه با تغییر نوع مواد مخدر، استفاده آن در زمان کم و راحت صورت می گیرد، در نتیجه باید به دنبال توانمندسازی خانواده ها برای مبارزه با این مسأله باشیم.
 
این کارشناس تاکید کرد: مبارزه با اعتیاد جوانان باید به صورت غیرمستقیم صورت گیرد، ضمن اینکه به فکر افزایش نشاط در جامعه و خانواده باشیم، چراکه با تأمین نشاط و نیازهای جوانان، از اعتیاد آنها پیشگیری می شود.

این کارشناس اجتماعی و فرهنگی با اشاره به برخی راهکارها در این راستا خاطرنشان کرد: خانواده ها و جوانان باید با مشکلات مواد مخدر آگاه باشند، چرا که گروه های قاچاق و توزیع مواد مخدر برای جذب جوانان تبلیغات گسترده انجام داده که ما باید در مقابل، جوانان را از تأثیرات مخرب مواد مخدر آگاه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha