سلامت نیوز: عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: توصیه همیشگی به سالمندان این است که راه رفتن و فعالیت بدنی را هیچ وقت کنار نگذارند و به صرف مثلاً درد گرفتن کمر فعالیت دیگر اندامها را تعطیل نکنند که اگر اندام تنبل شود دوباره فعال کردن آنها زمان می‌برد.

علیرضا احسنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیشترین مشکل سالمندان پوکی استخوان است که از علل شایع دردهای سالمندان محسوب می‌شود به طوری که زمین‌خوردن‌ها و گاهی‌اوقات نشستن‌های محکم موجب شکستن استخوان‌های آنها می‌شود.

وی به سالمندان توصیه کرد: در بالا و پایین رفتن پله‌ها، سالمندان بهتر است که پله‌ها را یک به یک بالا روند یعنی ابتدا را یکی از پاها را روی پله قرار داده و بعد پای دیگر را کنار آن بگذارند.

احسنی تصریح کرد: معمولاً سالمندان آرتروز زانو دارند و یک پای آنها بدتر از پای دیگر است که توصیه می‌شود هنگام بالا رفتن از پله ابتدا پای سالم را قرار دهند و در هنگام پایین رفتن از پله ابتدا پای بیمار را قرار دهند که این موضوع موجب جلوگیری از زمین‌خوردن سالمند می‌شود.

وی گفت: وقتی سالمندان می‌خواهند از خواب بلند شوند بهتر است یکدفعه تغییر حالت ندهند لذا توصیه می‌شود ابتدا نشسته چند لحظه صبر کند؛ سپس بایستند و دوباره صبر کنند و در این هنگام راه بیفتند چرا که معمولاً سالمندان سرگیجه‌های خفیفی دارند که موجب زمین‌خوردن آنها می‌شود.

احسنی‌ خاطر نشان کرد: مسئله بعدی هم که ساده به نظر می‌رسد موضوع پاکردن جوراب است که وقتی می‌خواهند چند دفعه در روز این کار را انجام دهند بهتر است حتماً نشسته این کار انجام شود چرا که معمولاً به دیوار تکیه می‌دهند و این کار را می‌کنند که باعث ایجاد فشار روی پایی که روی زمین قرار گرفته می‌شود.

وی گفت: سالمندان بهتر است سعی کنند فعالیت و راه رفتن را هیچ وقت کنار نگذارند اما آنها را قسمت‌بندی کنند مثلاً اگر می‌خواهند نیم‌ساعت در روز راه بروند ابتدا از 5 تا 6 دقیقه شروع کنند و در وعده‌های مختلف این کار را انجام دهند. سالمندان نیازی به راه رفتن تند ندارند.

احسنی با بیان اینکه بهتر است سالمندان از راه رفتن در راه‌های سربالایی و سرپایینی خودداری کنند یادآور شد: در آب راه رفتن موجب سبکی وزن و گردش خون بهتر آنها می‌شود لذا به این کار توصیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای سالمندان روی شکم خوابیدن ممنوع است گفت: اکثرا سالمندان به طرف چپ که قلب وجود دارند می‌خوابند لذا توصیه می‌شود هنگام خوابیدن سه قسمت کنند و یک قسمت چپ، یک‌قسمت راست و یک قسمت طاق باز بخوابند.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران خاطر نشان کرد: برخی سالمندان شکایت می‌کنند که در هنگام خوابیدن به یک طرف زانوها به هم می‌خورد که اذیت می‌شوند که توصیه می‌شود بالش کوچکی بین دو زانو قرار دهند. افرادی هم که شکایت از کمر‌درد هنگام خوابیدن و طاق‌باز دارند توصیه می‌شود بالشی زیر زانو قرار دهند که زانو خم شود.

وی ادامه داد: توصیه همیشگی به سالمندان این است که راه رفتن و فعالیت بدنی را هیچ وقت کنار نگذارند و به صرف مثلاً درد گرفتن کمر فعالیت دیگر اندامها را تعطیل نکنند که اگر اندام تنبل شود دوباله فعال کردن آنها زمان می‌برد. مدام فعال باشند اما فعالیت‌هایی که اذیت می‌شوند را انجام ندهند.

احسنی با بیان اینکه بهتر است در صورت نیاز سالمندان از دستشویی های فرنگی استفاده کنند گفت: در صورتی که سالمندان به خرید می‌روند بهتر است از چرخ‌دستی استفاده کنند یا اگر بار آنها دو سه کیلو است آن را دو قسمت کرده و یکی را در دست چپ و دیگری را در دست راست قرار دهند که تعادل تقریبی ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha