سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 340

بنابر نتایج یک مطالعه‌ یک ساله که اخیرا منتشر شده میزان سم حاصل از قارچ آسپرژیلوس فلاووس در پسته‌ ایرانی که به نام "افلاتوکسین" شناخته می‌ شود در بیش از ۱۶ درصد از نمونه‌ ها بالاتر از استانداردهای اروپایی‌ است.

پسته ایران؛ میزان آلودگی همچنان بالا است

به نقل از بی بی سی،نشریه‌ سم شناسی غذایی و شیمیایی در شماره‌ دسامبر ۲۰۰۶ با انتشار یک گزارش جدید که توسط پژوهشگران ایرانی تهیه شده نشان داده است که اگرچه تلاش‌ بسیاری برای مهار افلاتوکسین به عمل آمده اما میزان آلودگی پسته ایرانی به این سم همچنان بالاست.

بر اساس نظر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، سم قارچ آسپرژیلوس فلاووس – افلاتوکسین - از جمله سمومی ا‌ست که منجر به بروز سرطان در کبد می ‌شود. این سم دارای چهار رده به نام‌ های بی۱، بی۲، جی۱ و جی۲ است که رده سمی بی۱ خطرناکترین آنهاست و از نظر درجه بندی در رده‌ اول عوامل سرطان زا قرار دارد.

افلاتوکسین در انواعی از دانه‌ های خشکبار نظیر پسته، انجیر، فندق، و حتی ادویه و نارگیل وجود دارد. اما بادام زمینی و ذرت از جمله مهمترین منابع موجود برای افلاتوکسین به شمار می‌ روند.

در ایران بیش از هر نمونه‌ دیگری می‌ توان آثار وجود افلاتوکسین را در پسته ردیابی کرد و به دلیل رقابت جهانی در بازار پسته، هر نوع آلودگی بیش از میزان استاندارد منجر به جایگزینی پسته ایرانی با محصولات سایر کشورها می ‌شود.

همخوان با استاندارد آمریکا

بر اساس تحقیق جدید میزان آلودگی پسته ایرانی به افلاتوکسین در حدود استانداردهای کشور آمریکا و فراتر از استانداردهای کشورهای اروپایی ا‌ست.

استاندارد کشور آمریکا برای بالاترین میزان افلاتوکسین در پسته به حدود ۲۰ نانوگرم (یک ششم گرم) به ازای هر گرم پسته و در کشورهای اروپایی به حدود ۴ نانوگرم به ازای هر گرم می ‌رسد و این در حالیست که مجموع آلودگی پسته ایرانی به افلاتوکسین به حدود ۱۶ نانوگرم به ازای هر گرم پسته می ‌رسد.

گرچه از نظر استانداردهای بهداشتی پسته‌ ایرانی قابل صدور به کشور آمریکاست اما محدودیت‌ های سیاسی منجر به بسته بودن بازارهای این کشور به روی صادرات پسته ایرانی‌ شده است.


 علت آلودگی
به عقیده پژوهشگران آنچه باعث آلودگی بیش از حد پسته ایرانی به افلاتوکسین شده استفاده از روش‌های سنتی در برداشت، انبارداری و نقل و انتقال محصول پسته است که علیرغم تلاش‌های سازمان مرتبط با صنعت پسته در ایران، روش‌های سنتی همچنان به حد قابل قبولی ارتقا پیدا نکرده‌ اند

بر اساس برآورد کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد استفاده از پسته آلوده به میزان استانداردهای آمریکا و ایران در کشورهای اروپایی منجر به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان کبد خواهد شد.

نگرانی از افزایش مبتلایان به سرطان کبد در کشورهای اروپایی که میزان ابتلا به سایر بیماری‌ های کبدی نظیر هپاتیت بی در این کشورها نیز بسیار پائین‌ تر از نقاط دیگر جهان است باعث شده تا صادرات پسته ایرانی به اروپا با سختگیری‌ های بهداشتی بیشتری همراه شود.

در کنار نتایج مرتبط با آلودگی پسته ایرانی، نتایج حاصل از تحقیقات گروه ‌های اروپایی نیز نشان می ‌دهد میزان آلودگی در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بسیار بیشتر از استانداردهای همان کشورهاست.

به عنوان مثال در حالی که مجموع میزان آلودگی برای پسته در اروپا نباید بیش از ۴ نانوگرم به ازای هر گرم باشد، اما ۵/۱۱ (یازده و نیم) درصد از محصول پسته‌ بریتانیا و ۵/۹ (نه و نیم) درصد از محصول پسته‌ سوئد دچار آلودگی بیش از استاندارد است. با این حال آلودگی پسته‌ ایرانی که مشتریان بیشتری دارد به مراتب از آلودگی محصولات داخلی اروپا بیشتر است.

به عقیده پژوهشگران آنچه باعث آلودگی بیش از حد پسته ایرانی به افلاتوکسین شده استفاده از روش‌ های سنتی در برداشت، انبارداری و نقل و انتقال محصول پسته است که علیرغم تلاش ‌های سازمان مرتبط با صنعت پسته در ایران، روش‌ های سنتی همچنان به حد قابل قبولی ارتقا پیدا نکرده‌ اند.

مغز پسته سرشار از دو اسید چرب ضروری برای بدن به نام‌ های لینولئیک و لینولنیک است. قارچ آسپرژیلوس در شرایط مساعد به مغز پسته حمله می‌ کند و با پوسیده کردن آن منجر به تولید سمی به نام افلاتوکسین می‌ شود که در اثر تجمع در بافت ‌های کبدی به بروز سرطان کبد می ‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha