سلامت نیوز: قرایی مقدم گفت: در جامعه امروز، شناخت‌های افراد بر شناخت حسی حاکم بوده و شناخت‌ها اکثراً تحت تاثیر مادیات قرار گرفته است.

امان الله قرایی مقدم، آسیب شناس و مدرس دانشگاه درخصوص معیارهای دوست یابی که جوانان باید به آن توجه داشته باشند به برنا گفت: جوانان باید در مورد فردی که می خواهند با او پیمان دوستی ببندند، مطالعه دقیق انجام دهند. درک واقعی از رفتار و کردار، سجایای اخلاقی و رفتاری شخصی که قرار است با او بنیان دوستی برقرار شود، از مهمترین معیارهای انتخاب دوست است.

وی ادامه داد: افراد باید در مورد دوستانشان به شناخت کلی برسند. شناخت به‌طور کلی به 2 دسته عمده تقسیم می شود: شناخت حسی و شناخت ادراکی. شناخت حسی بر محسوسات و ظاهر مبتنی است و عقل و منطق در آن حاکم نیست. اما شناخت ادراکی، یک شناخت علمی و منطقی است و فرد زود دلبسته طرف مقابل نمی شود و احساسات کمتر در آن دخالت دارد.

وی همچنین افزود: انسان ها ابتدا به شناخت حسی دست می یابند و به مرور زمان به شناخت ادراکی می رسند و هر شناختی که افراد از یکدیگر دارند، اگر مبتنی بر تحقیق و تجزیه و تحلیل رفتاری فرد مقابل باشد، موفق و مثبت تر است و خطای کمتری در آن مشاهده می شود.

این آسیب شناس معتقد است: در جامعه امروز ایران و جهان، شناخت های افراد بر شناخت حسی حاکم بوده و شناخت ها اکثراً تحت تاثیر مادیات قرار گرفته است.

وی درخصوص کارکردهای منفی دوستان ناباب، توضیح داد: دوستان ناباب اثر بسیار بدی در زندگی افراد می گذارند و طبق تحقیقاتی که جامعه شناسان به عمل آورده اند، دوستان می توانند با تحت تاثیر قرار دادن افراد بدترین صدمات را به شخص وارد کنند و حتی باعث می شوند که فرد عقاید دوست را بیشتر از پدر و مادر قبول کند، زیرا فکر می کنند که دوستان هر حرفی می زنند از روی زور و تهدید نیست و بر همین اساس بنیان بسیاری از آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق، روابط نامشروع، سرقت، قتل و جرم و جنایت ناشی از وجود دوستان ناباب است.

قرایی مقدم بالا بودن درجه ایمان و اعتقاد را یکی از ویژگی های دوست خوب دانست و گفت: اگر فردی به دنبال دوست هست باید در طول زمان بتواند با مدارا، مطالعه و سعه صدر اخلاقیات او را مورد شناسایی قرار داده و با امتحاناتی که طی یک تا دو سال از او به عمل می آورد، به اعتقادات و باورهایش دست پیدا کرده و در نهایت با او پیمان دوستی ببندد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توقعات از دوستان باید منطقی باشد و افراد باید بدانند شخصی را برای دوستی انتخاب کنند که از نظر خانوادگی و فرهنگی با آن ها هم طراز باشد. نزدیکی خانواده ها می تواند در مثبت واقع شدن پیمان های دوستی نقش فراوانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha