شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 34005
سلامت نیوز: نرم افزار جدید تلفن هوشمند آی-فن می تواند نیاز به عینکی شدن کاربرانش را به شیوه ای جالب به تاخیر بیاندازد، این برنامه جانبی به مغز کاربران آموزش می دهد تا تصاویر کدر را پردازش کنند.

این برنامه با نام بدون عینک که قرار است از سال آینده ارائه شود می تواند به کاربران امکان دهد با بالارفتن سن بدون نیاز به عینک به مطالعه روزانه خود ادامه دهند.

این برنامه مغز کاربران را آموزش می دهد تا بتواند تصاویر مبهم و کدر را به تصاویری واضح و شفاف ترجمه کنند، به این شکل از فرسایش قدرت دید چشم که منجر به ناتوانی افراد در متمرکز شدن و دقیق دیدن اجسام خواهد شد، جلوگیری خواهد کرد.

به گفته محققان، در این برنامه از مغز به عنوان عینک مطالعه استفاده می شود. زمانی که افراد به سن 50 سالگی می رسند عدسی چشمها انعطاف خود را از دست می دهد و از این رو تمرکز کردن بر روی اجسامی که در نزدیکی سر قرار دارند برای چشمها دشوارتر خواهد شد.

در برنامه جدید گروهی از خطوط تار و مبهم در سرتاسر نمایشگر در چند نقطه مختلف دیده می شوند و کاربر باید زمانی که این گروه ها در مرکز نمایشگر آشکار می شوند را تشخیص بدهد. پس از اینکه کاربر 40 بار از این برنامه استفاده کرد، کاربرانی با سن 51 سال می توانند خطوط متنی را با فاصله 40 سانتیمتر از چشمها به راحتی بخوانند.

داوطلبانی که آزمایش این نرم افزار را به عهده داشتند توانستند یک صفحه از روزنامه نیویورک تایمز را بدون نیاز به عینک در عرض 5.3 دقیقه مطالعه کنند، در حالی که این مدت زمان پیش از استفاده از نرم افزار 12 دقیقه بوده است.

بر اساس گزارش ان بی سی، هزینه استفاده از این برنامه با توجه به دوره های آموزشی و هزینه ماهانه برای تمرینهای منظم کاربر در حدود 60 دلار خواهد بود. به گفته "لی دافنر" چشم پزشکی در هالیوود، استفاده از این تکنولوژی می تواند نیاز میانسالان را برای خریداری عینکهای مطالعه مرتفع سازد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha