سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تدریجی جمعیت سالمندی كشور به دنبال ارتقای مسایل بهداشتی درمانی گفت: هدف آن است كه امید به زندگی سالم را در كشور افزایش دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی نیا در همایش روز جهانی سالمند گفت: موضوع سالمندی به تدریج به عنوان مسئله‌ای در كشور در حال مطرح شدن است. سالمندی امروز مسئله مهم جهان از نظر بهداشتی و سلامتی است. به دنبال اتفاقاتی در نظام‌های سلامتی دنیا طی 50 ، 60 سال اخیر، میزان مرگ و میرها از سنین كودكی تا بزرگسالی كاهش یافته و از طرف دیگر با مراقبت‌های بهداشتی درمانی طول عمر انسانها رو به افزایش است.

وی ادامه داد: 30 سال گذشته شاخص امید به زندگی در ایران، حدود 52 تا 53 سال بود اما اكنون به دنبال تشكیل شبكه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و همچنین اقدامات انجام شده در نظام سلامت كشور شاخص امید به زندگی به حدود 73 سال افزایش یافته است. نكته اساسی آن است كه باید میزان زندگی سالم در نظر گرفته شود براین اساس هدف آن است كه امید به زندگی سالم را در كشور افزایش دهیم. وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه عمل كند و لازم است همكاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها را نیز داشته باشیم.

مصداقی نیا با بیان اینكه در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر با تعریف سالمندی در كشور حضور دارند، گفت: جمعیت سالمند كشور اولین كسانی هستند كه باید در جهت مراقبت از خود به ما كمك كنند. هرچند كه وزارت بهداشت در زمینه شیوه زندگی سالم برای افراد از دوران كودكی تا سالمندی برنامه‌ریزیهای لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به برنامه شیوه زندگی سالم در سالمندان با تاكید بر تغذیه سالم گفت: این برنامه از سوی وزارت بهداشت تدوین شده و اكنون در بیش از 140 شهرستان كشور در حال اجراست. همچنین مراقبت‌های ادغام یافته سالمندی در مراكز بهداشتی درمانی با تاكید بر غربالگری بیماریهای شایع سالمندی در حدود 145 شهرستان كشور در حال اجراست.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت از تهیه پیش نویس سند ملی سالمندان خبر داد و گفت: برای این موضوع از تمام دست‌اندركاران نظرخواهی شده است و پس از تایید وزیر بهداشت برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی افزود: همچنین با همكاری اداره پست كشور اولین تمبر روز جهانی سالمند تهیه شده كه امروز رونمایی می‌شود.

مصداقی نیا مباحث مربوط به دوران سالمندی را مباحثی كاملا تخصصی عنوان كرد و گفت: دنیا خیلی پیش‌تر از ما به این موضوع پرداخته است. لازم است برنامه‌های تخصصی سالمندشناسی و طب سالمندی بیش از پیش در دستور كار دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور قرار گیرد. همچنین در زمینه پژوهش سالمندی اقدام چندانی در كشور صورت نگرفته است. توصیه ما آن است كه دانشگاه‌ها و سازمانهای مرتبط پژوهش سالمندی را نیز در دستور كار قرار دهند. چنانچه پروپزالهای مناسبی در این زمینه ارائه شود ما می‌توانیم اعتبار لازم را تامین كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha