سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینكه سرطان‌های غدد بر خلاف سایر سرطان‌ها، بدخیم نیستند و به سرعت پیشرفت نمی كنند، گفت: بیش از 90 درصد این بیماران به درمان جواب داده و بهبود می یابند.

دكتر محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: منظور از سرطان‌های غدد اغلب سرطان‌هایی هستند كه در غده تیروئید ایجاد می‌شوند و بقیه سرطان‌های غدد مانند سرطان غدد فوق كلیوی و یا لوزالمعده بسیار نادر هستند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینكه عمده مشكل این سرطان‌ها مربوط به افزایش تولید هورمون است، گفت: به این معنا كه سرطان‌های غدد بر خلاف سایر سرطان‌ها، بدخیم نیستند و به سرعت هم پیشرفت نمی كنند.

مهاجری با اشاره به اینكه اغلب سرطان‌های غدد قابل درمان هستند، عنوان كرد: تنها مشكلی كه وجود دارد همان افزایش ترشح هورمون‌ها به طور طبیعی در بدن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، افزود: فرض كنید بیماری كه دچار سرطان غده فوق كلیوی شده باشد، با افزایش ترشح غده فوق كلیوی كه در حالت عادی برای ادامه حیات ما ضروری است، رو به رو می شود. افزایش این هورمون موجب چاقی، ضعف عضلانی، افزایش قند خون و مشكلات دیگر می شود كه در مجموع به آن «سندروم كوشینگ» می گویند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: در مقایسه با سرطان‌های دیگر، درمان سرطان غده تیروئید به طور كامل انجام می شود و بیش از90 درصد این بیماران به درمان جواب داده و بهبود می‌یابند و این بیمار پس از بهبودی عمر طولانی دارد.

مهاجری با تاكید بر مراجعه سریع به پزشك، به محض مشاهده علائم، اظهار كرد: بارزترین مشخصه سرطان تیروئید وجود برجستگی در گردن است و پس از معاینات پزشك، نمونه برداری با سوزن توسط انجام شده و بر اساس آن شیوه درمانی مشخص می شود.

وی افزود: از جمله علائم دیگر این بیماری می توان به گرفتگی صدا، اختلالات بلع و تنگی نفس اشاره كرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه به تبیین راهكارهای درمانی تومور غده تیروئید پرداخت و گفت: نخستین اقدام درمانی، عمل جراحی است و پس از آن «ید تراپی» به كار گرفته می شود و در این روش از اشعه ید رادیواكتیو بهره می گیرند و در مرحله آخر نیز بیمار باید داروهای خوراكی مصرف كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران عوامل ژنتیكی را در ابتلا به تومورهای غدد موثر خواند و گفت: البته به نظر می رسد سرطان غده تیروئید در مقایسه با سرطان‌های دیگر غدد شایع تر است.

وی ادامه داد: این سرطان در میان زنان بویژه در سنین بالای60 سال و زیر20 سال بیشتر دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha