سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قانون، ورود دارو به بازار دارویی کشور را بدون تکمیل مطالعات بالینی منع می‌کند و بیمارانی که از این نظر دچار عوارض شده‌اند می‌توانند از وزارت بهداشت شکایت کنند.

امیر‌حسین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: قانون ورود دارو به بازار دارویی کشور را بدون تکمیل مطالعات بالینی منع می‌کند ولی وزارت بهداشت روند‌ها را در این زمینه کوتاه کرده است و اگر شاهدی ارائه شود که در یک کشور مطالعات در حد حیوانی انجام شده می‌توانند اجازه ورود اولیه دارو را بگیرند تا مطالعات کامل شود.

وی افزود: متأسفانه معمولاً این مطالعات کامل نمی‌شود و مشکلات و چالش‌هایی درست می‌کنند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده ضعف نظارت و صدور پروانه است که بارها مورد اعتراض ما قرار گرفته ولی نمایندگان معاونت غذا و دارو(سازمان غذا و دارو) به کمیسیون می‌آیند و مستنداتی ارائه می‌کنند که داروها در برخی از کشورها مانند آمریکا اجازه مصرف دارند.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود حقوق بیمارانی که از این دارو استفاده کرده‌اند و دچار مشکل شدند نقض نخواهد شد و آنها حق داند از وزارت بهداشت شکایت کنند که با بی‌موالاتی موجب این اتفاق شدند.

قاضی‌زاده یادآور شد: این موضوع شبیه خون و فاکتورهای خونی برای بیماران هموفیلی است که در آنجا درست است که شرکت وارد کننده سوء استفاده کرد اما مقصر بزرگتر ناظری است که وظیفه نظارت و استاندارد نگه‌داشتن فضای مصرف دارو در کشور را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha