سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با وجودی که طی دو هفته با تغییر کاربری برخی زمین‌های کشاورزی از میزان آبیاری با فاضلاب کم شده است اما هنوز بر اساس آخرین آمار موجود حدود 7600 هکتار از زمین‌های کشاورزی هنوز با فاضلاب آبیاری میشوند.

کاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آبیاری با فاضلاب در سبزی کاریها با توجه به شیوع وبا در کشور افزود: طی 2 هفته گذشته بازدیدهای فشرده‌ای از سبزیکاری‌های اطراف تهران که آبیاری با فاضلاب در آنها رایج بود داشتیم و با توصیه‌های وزارت بهداشت با تغییر نوع کشت در این زمین‌ها از سبزی به علوفه و ذرت آبیاری با فاضلاب در بخش مهمی از این زمین‌ها قطع شد.

وی گفت: با این وجود هنوز زمین‌های کشاورزی زیادی در استان تهران و استانهای دیگر هستند که با فاضلاب آبیاری می‌شوند اما قرار بر این است که با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هر چه زودتر این زمین‌ها ساماندهی شوند و از ادامه آبیاری با فاضلاب در آنها جلوگیری شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در همین راستا هفته پیش جلسه‌ای در استانداری تهران و با حضور فرماندار داشتیم که بر لزوم جلوگیری از ادامه آبیاری سبزیکاری‌ها با فاضلاب در این استان تأکید شد و قرار شد دستگاه‌های مسئول با توجه به شیوع وبا تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند.

ندافی گفت: آبیاری با فاضلاب در زمین‌های کشاورزی به خصوص سبزیکاری‌ها
فقط مخصوص استان تهران نیست و در نیمی از استانهای کشور با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد و بر اساس آخرین برآوردهای وزارت بهداشت که در سال 88 انجام شده حدود 7600 هکتار از زمین‌های کشاورزی در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

وی در مورد استفاده از آب چاه‌ها و احتمال انتقال آلودگی میکروبی از طریق آنها نیز گفت: آبیاری مزارع با آب چاه‌ها مشکلی ندارد و اینکه در گذشته چندین چاه را در کشور پلمب کردیم به خاطر آلودگی میکروبی نبوده بلکه به خاطر آلودگی به مواد شیمیایی مانند نیتراتها و عوارض آن به عنوان مصرف آشامیدنی بوده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال آلودگی میکروبی در آبهای شهری نیز وجود دارد و ضدعفونی آب شهری با آب ژاول به جای کلر درست است یا خیر نیز  گفت: آبهای شهری به هیچ وجه آلودگی میکروبی ندارند و استفاده از آب ژاول به جای کلر برای ضدعفونی آب شهری از نظر علمی هیچ تفاوتی با کلر ندارد و البته هنوز به غیر از 2 شهری که به صورت باپلوت در برخی مناطق آنها از آب ژاول به جای کلرزنی آب استفاده می‌شود آب آشامیدنی همه شهرهای کشور از جمله تهران با کلر ضدعفونی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha