سلامت نیوز :کمیته فقهی بعثه مقام معظم رهبری ضمن اشاره به وضعیت افرادی که معتاد هستند و نمی توانند مصرف مواد مخدر را ترک کنند، گفت: این دسته از افراد حتی اگر مستطیع نیز شده باشند، حج بر آنها واجب و جایز نیست.

حجت‌الاسلام سید مرتضی موسوی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با بیان اینکه که مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تأکید بسیار جدی بر ممانعت از سفر حج زائران معتاد به مصرف مواد مخدر دارند، اظهار داشت: از نظر فقهی تمام فقها و مراجع عظام تقلید اتفاق نظر دارند که برخلاف مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کردن جایز نیست‌، همچنین خلاف مقررات کشور میزبان یعنی عربستان عمل کردن نیز جایز نیست.

عضو کمیته فقهی بعثه مقام معظم رهبری با تاکید بر این نکته که زائرانی که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند در هنگام انجام اعمال و مناسک خود گرفتار سختی‌ها و مشکلات زیادی می‌شوند و کسی نمی‌تواند به آنها کمک کند، خاطرنشان کرد: به لحاظ فقهی جایز نیست که این دسته از زائران به حج بروند.

وی تصریح کرد: آن دسته از زائرانی که معتاد هستند حتی اگر مستطیع نیز شده باشند برای اعزام به حج یا باید اعتیاد خود را ترک کنند تا بتوانند به حج مشرف شوند و اگر واقعا نمی‌توانند مصرف مواد مخدر را ترک کنند و به این واسطه دچار مشکلات و یا احیانا بیماری خاصی می‌شوند اصولا برای این دسته از افراد حج، واجب و جایز نیست.

ممانعت از خروج زائرانی که حتی یک گرم مواد مخدر همراه دارند

سردار حیدری؛ فرمانده پلیس فرود‌گاه‌های کشور نیز امروز با اشاره به موضوع حمل مواد مخدر توسط برخی زائران اظهار داشته: پیش از پرواز زائران، با تمهیدات و اقداماتی که صورت گرفته، تمام زائران توسط مدیران کاروان‌ها کاملا توجیه می‌شوند و تمام اتمام‌حجت‌ها با آنها می‌شود که اگر پلیس در فرودگاه از زائری مواد مخدر کشف کند، قطعا از پرواز این افراد جلوگیری خواهد شد.

وی حمل مواد مخدر، قرص ترامادول و متادون را از جمله اشیای ممنوعه برای زائران اعلام کرده و گفته: همراه داشتن برخی از داروهای درمانی نیز در عربستان جرم است و دارویی مانند متادون و ترامادول که در کشورمان برای معتادان پرخطر استفاده می‌شود، در کشور عربستان ممنوع و جرم است و افرادی که آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن کشور دستگیر خواهند شد.

فرمانده پلیس فرودگاه های کشور با بیان اینکه حمل مواد مخدر به هر اندازه جرم محسوب می‌شود و ادامه سفر برای حامل مواد غیر‌ممکن خواهد بود، تصریح کرده است: نیروی انتظامی مطابق قانون از ادامه سفر مسافران پروازهای داخلی و یا خارجی چه سیاحتی و یا زیارتی که برای مصرف خود حتی یک گرم مواد مخدر حمل کنند، پاسپورت و ویزای آنها باطل می‌کند و مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

وی با اشاره به قانون تشدید مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است: همچنین افراد مزبور علاوه بر جریمه به حداقل 5 سال و در صورت تکرار جرم خود به مدت 15 سال از ادامه سفر به کشورهای خارجی و حتی از سفرهای زیارتی محروم خواهند شد.

«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در سایت الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمی باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha