سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص نوزادان گفت: مصرف بیش از حد مایعات نه تنها شیر مادر را افزایش نمی ‌دهد بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری می ‌شود.

علیرضا جشنی مطلق در گفت‌وگو با فارس در مورد توصیه‌های غذایی لازم در دوران شیردهی، به مصرف مایعات توسط مادر اشاره کرد و گفت: در زمان شیردهی میزان مصرف مایعات توسط مادران باید به حد کفایت باشد همچنین مادران باید حداقل 7 تا 8 لیوان آب در روز بنوشند و در صورت تحمل غذایی نسبت به شیر، روزانه 2 تا 3 لیوان شیر بنوشند.

وی افزود: مصرف بیش از حد مایعات، نه تنها شیر مادر را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری می‌شود و در صورتی که مادر نسبت به مصرف شیر، تحمل نداشته و پس از مصرف آن احساس تهوع، دل درد و دل پیچه ‌کند، می‌تواند ماست را جایگزین شیر کند.

این فوق‌تخصص نوزادان، مصرف غذاهای نفاخ از جمله سیر، پیاز و کلم را به دلیل تأثیر این مواد بر شیر مادر و ناراحتی‌های بعدی نوزاد همچنین تغییر در طعم و بوی شیر و امتناع شیرخوار از مصرف شیر منع کرد و ادامه داد: حتماً قبل از مصرف حبوبات، باید آن را خیس کرده و دوباره آب آن را عوض کرد همچنین پس از مصرف غذاهای نفاخ از خرما، عرق نعنا، عرق رازیانه و زیره استفاده شده و توجه شود که عرق رازیانه علاوه بر جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، به افزایش میزان شیر نیز کمک می‌کند.

وی استفاده از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین "ث" از جمله توت فرنگی، انواع مرکبات، لیموترش، جعفری، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی را در مادران شیرده لازم دانست و گفت: مادران در فصل تابستان از مصرف میوه‌هایی نظیر طالبی و انگور غافل نشوند و حتی می‌توانند روز خود را با مصرف یک عدد میوه آغاز کنند.

وی گفت: برای تأمین ویتامین A، C و E در بدن مادر شیرده لازم است یک روز در میان نصف لیوان هویج رنده شده همراه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک عدد لیمو ترش مصرف شود همچنین مادر شیرده باید سعی کند در طول روز یک عدد سیب بخورد و البته با رعایت نکات بهداشتی، میوه‌هایی از جمله سیب، هلو و گلابی را همراه با پوست مصرف کند.

جشنی مطلق، مصرف جوانه کنجد، گردو، گندم بوداده، نان‌های سبوس‌دار، عسل و خرما با پوست را در برنامه غذایی روزانه مادر شیرده مفید دانست و تصریح کرد: مواد غذایی مانند گردو، فندق، آناناس، موز، سیب، گوجه فرنگی خام، اسفناج و گوشت سرشار از پتاسیم هستند و به بهبود سریع دوران نقاهت کمک شایانی می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مادران شیرده باید حداقل 2 بار در هفته، مصرف ماهی را در سبد غذایی خود داشته باشند چرا که ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است و باعث افزایش میزان شیردهی می‌شود.

وی درباره مصرف تخم مرغ به مادران شیرده هشدار داد و گفت: اگرچه تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما باید توجه داشت بیش از 3 عدد زرده تخم مرغ در طول هفته توصیه نمی‌شود اما مصرف سفیده تخم مرغ به هر میزان به شکل کاملاً پخته که بهترین شکل هضم را دارد، بلامانع است.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان، وعده غذایی صبحانه را بسیار جدی قلمداد کرد و آن را برای کسب انرژی کافی برای شیر دادن در طول روز مهم دانست و اظهار داشت: در وعده صبحانه بهتر است از منابع پروتئینی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ استفاده شود همچنین منابع چربی از جمله کره و گردو و منابع کربوهیدرات مانند نان سبوس‌دار یا عدسی و ویتامین‌ها شامل آبمیوه و سبزی‌های تازه در صبحانه استفاده شود.

وی تأکید کرد: مادران شیرده به همراه گوشت، آب لیمو استفاده کنند تا جذب آهن افزایش یابد و حداقل نیم ساعت پس از مصرف غذا، چای و قهوه ننوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha