سلامت نیوز: یك متخصص ارتوپد گفت: سالمندان با مراجعه به متخصصان اعصاب یا‌ داخلی، بیماری های سرگیجه و اشكالات تعادل خود را بر طرف كنند تا كمتر مستعد افتادن باشند.

 به گزارش سلامت نیوز، دكتر جلیل زارع، ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: در جوامعی كه به طرف پیشرفته شدن پیش می روند درصد جمعیت افراد مسن بیشتر شده به طوری كه كشورهای ژاپن و انگلیس با بیماری های سالمندان بیشتر از جوانان مواجه هستند.

 وی افزود: افراد سالمند نیاز به آموزش هایی برای حفظ سلامتی و گریز از بیماری های مزمن و سخت دارند و یكی از این بیماری ها، بیماری های ارتوپدیك می‌باشد كه بدون وابستگی به بیماری های قبلی آنها نیست.

این متخصص ارتوپد یكی از بیماری های ارتوپدیك سالمندی را پوكی استخوان یا استئوپروزیت ذكر كرد و افزود: مردان بعد از 50 سالگی و زنان بعد از 45 سالگی یعنی دوران یائسگی به علت اختلالات هورمونی، استخوان هایشان پوك می شود ولی این بیماری به این دلیل نیست كه سالمندان با هر دردی در بدنشان احساس كنند دچار پوكی استخوان شدند.

 وی با بیان این كه ‌در سنین بالا به علت بیماری پوكی شدید استخوان، با ضربه به اندام ها استخوان می شكند، ادامه داد: پوكی استخوان یك معضل اجتماعی در جوامع پیشرفته است و به دنبال اشكالات هورمونی، كاهش فعالیت، مصرف داروهای لازم برای بیماری های دیگر مثل تركیبات كورتن به مقدار طولانی مدت و زیاد یا داروهای جلوگیری از صرع و تشنج رخ می‌دهد.

 وی گفت:‌ همزمان با مصرف این داروها باید داروهای مكمل، لبنیات، انواع كلسیم برای پیشگیری از پوكی استخوان مصرف شود.

 دکتر زارع تصریح كرد:‌ افراد سالمند با مراجعه به پزشك سعی كنند پوكی استخوانشان را ارزیابی کنند و بر حسب مقدار پوكی، تحت درمان قرار گیرند كه تا حدودی از پوكی شدید استخوان جلوگیری شود.

 وی افزود: سالمندان با مراجعه به متخصصان اعصاب یا‌ داخلی، بیماری های سرگیجه و اشكالات تعادل خود را بر طرف کرده تا كمتر مستعد افتادن باشند چرا كه در سنین سالمندی، مفصل ها و اندام ها تغییر شكل داده و ساییدگی زانو شایع می‌شود و همین موضوع نشان دهنده اهمیت حفاظت از زانو هاست.

 این متخصص ارتوپد توصیه كرد: افراد مسن چهار زانو ننشیند، به صورت طولانی مدت زانو را خم نكنند، در صورت درد زیاد، از عصا استفاده کرده چون عصا سبب حفظ تعادل، كاهش درد و جلوگیری از افتادن سالمند می‌شود، طرز نشستن و ایستادن خود را اصلاح كنند، از وسایل كمكی برای نشستن، ایستادن و انجام امور روزانه استفاده کرده و داروهای ضد درد مفاصل و استخوانی مصرف كنند.

وی اضافه كرد: گاهی سالمند به علت دردهای شدید با داروی مسكن و عصا نمی‌تواند درد را تحمل كند كه مفصل های مصنوعی بیشتر برای زانو و لگن استفاده می‌شود این درمان ها ممكن است فعالیت آنها را افزایش داده، زندگی را راحت تر و درد را بهبود بخشد.

 دكتر زارع تصریح كرد: افراد مسن در معرض بیماری های مزمن مانند انواع سرطان، پروستات و بیماری های گوارشی هستند این سرطان ها به استخوان ها نیز دست اندازی می‌كند و فرد دچار كمر درد شده یا بستر لگن دردناك می‌شود كه سالمند باید با مراجعه به پزشك، بررسی و تحت درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به نوع كفش برای جلوگیری از افتادن سالمندان خاطر نشان كرد: افراد مسن با نظر پزشك متخصص از كفش مناسب استفاده کنند، ممكن است سالمند دچار زخم‌های پا شده یا در مقابل بیماری های قلبی، كجی های مفصلی با پزشك متخصص مشورت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحبم درخشش ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    واقعا ممنونم . خدا به شما عرت دهد