سلامت نیوز: یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: سکته‌های قلبی در بین مردان شایع‌تر است و معمولاً سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان 10 سال دیرتر از مردان است که مهم‌ترین دلیل آن ترشح هورمون‌های زنانه است.

فریده روشن‌علی،در گفت‌وگو با فارس یکی از اصلی‌ترین و مهمترین نشانه‌های سکته قلبی را بروز درد در قفسه سینه دانست و گفت: بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند، عنوان می‌کنند که تقریباً شدیدترین دردی که در تمام عمر خود تجربه کرده‌اند، درد ناشی از سکته قلبی است؛ این درد چند خصوصیت دارد که می‌توان با توجه به این خصوصیات آن را از دردهای دیگر قفسه سینه تفکیک کرد.

وی افزود: در درد ناشی از سکته قلبی معمولاً درد در وسط سینه پدیدار شده و در ناحیه جناق سینه حس می‌شود، این درد، منتشر شده و بسیار شدید است همچنین از نظر کیفیت ممکن است احساس فشار یا درد همراه با سوزش باشد یعنی فرد حس کند که دچار سوزش قفسه سینه شده است.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: در بسیاری از موارد اشخاصی که سکته قلبی کرده‌اند، یک وزنه بسیار سنگین را روی قفسه سینه خود حس می‌کنند؛ از نظر انتشار درد نیز باید گفت این درد معمولاً ‌به دو دست و در اکثر موارد به دست چپ، گردن یا فک منتقل شده و گاهی نیز ممکن است به پشت سینه انتشار پیدا کند و در این نواحی نیز درد قابل احساس باشد.
 
وی ادامه داد: مدت درد معمولاً بیش از 20 تا 30 دقیقه طول نمی‌کشد و ممکن است با علائمی مانند تعریق شدید، تهوع و استفراغ، علائم گوارشی و سرگیجه همراه باشد.

وی اضافه کرد: اگر مجموعه این حالات‌ اتفاق بیفتد، معمولاً با ضریب اطمینان بالایی باید گفت که این درد ناشی از سکته قلبی است؛ دردهای دیگر که اتفاق می‌افتد، ممکن است با دردهای سکته قلبی اشتباه شود، هرچند آنها معمولاً این خصوصیات را ندارند و بیشتر دردهای نقطه‌ای هستند که در یک نیمه سینه حس می‌شوند و معمولاً کمتر از یک یا دو دقیقه یا بیش از ساعت‌ها طول خواهد کشید و با تغییر وضعیت بیمار به همراه سرفه و تنفس‌های آرام و تند تغییر پیدا می‌کند.

روشن‌علی درباره شیوع سکته قلبی بین زنان و مردان نیز گفت: اصولاً سکته‌های قلبی در بین مردان شایع‌تر است و در سن پایین‌تری نسبت به زنان رخ می‌دهد؛ معمولاً سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان 10 سال دیرتر از مردان است و مهم‌ترین دلیل آن ترشح هورمون‌های زنانه است.

وی عوامل متعددی را باعث بروز سکته قلبی دانست و اظهار داشت: مصرف سیگار، چربی خون بالا، بیماری قند، فشار خون، کم‌تحرکی، چاقی، استرس، سابقه فامیلی، جنسیت مذکر و افزایش سن را می‌توان از دلایل شیوع سکته‌های قلبی در گروه‌های مختلف دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha