سلامت نیوز: مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 50 درصد خانواده‌ها پنج سال با تاخیر متوجه اعتیاد اعضای خانواده خود می‌شوند، افزود: خانواده‌ها اطلاعاتی راجع به اعتیاد ندارند، امروزه رفتارهای معتاد با گذشته متفاوت شده است که در این زمینه باید نگاه مردم را نسبت به اعتیاد تغییر داد.

محمد صادق فتح‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سند جامع پیشگیری از اعتیاد گفت: تاکید دفتر مشارکت‌های مردمی در این سند بر اهمیت بالای پیشگیری از اعتیاد است. سیاست درمان اگرچه مربوط به دو میلیون نفر است اما پیشگیری از اعتیاد برای 68 میلیون نفر از جمعیت برنامه‌ریزی شده است.

65 درصد معتادان متاهل و 70 درصد شاغل هستند

فتح‌الهی در ادامه روش اساسی برخورد با اعتیاد را گسترش معنویات در جامعه دانست و گفت: از آنجایی که 65 درصد معتادان متاهل و70 درصد آنها شاغل هستند، می توان گفت که اعتیاد ربطی به بیکاری و تجرد ندارد بلکه عامل اصلی اعتیاد کمبود معرفت‌های دینی در شخص است.

فتح‌الهی همچنین با اشاره به پیچیده بودن حوزه مواد مخدر بیان کرد: مواد مخدر دارای شاخه‌های متفاوت اطلاعاتی، قضایی، فرهنگی، پیشگیری، درمانی و گروههای همتا می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد ستاد بعد از سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ایجاد توازن در برخورد با حوزه‌های مختلف است و باید بخشی از انرژی را در حوزه مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر صرف کرد.

فتح‌اللهی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان‌های بین‌المللی به عملکرد مناسب ایران در حوزه توزیع و عرضه مواد مخدر معترف شده‌اند، هنوز مردم به سازمان‌های مربوط نمره قابل قبول نمی‌دهند، زیرا آنها به گزارش‌های بین‌المللی توجهی ندارند.

به گفته وی مواد مخدر مانند یک مثلث است که دارای سه ضلع مصرف الکل، مصرف مخدر و رفتار پرخطر جنسی می‌شود که کانون خانواده را به عنوان زیربنایی‌ترین نهاد اجتماعی نابود و لایه‌های حاکمیت سیاسی، اقتصادی و مشارکت عمومی را تضعیف می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه راه حل مبارزه با مواد مخدر بیدار کردن مردم و ارتقای آگاهی آنها در این زمینه است، افزود: ستاد با بالا بردن سطح آگاهی مردم زمینه را برای مشارکت آنها آماده می کند تا به مواد مخدر فقط به عنوان یک مشکل شخصی نگریسته نشود بلکه احساس مسئولیت مردم در زمینه مبارزه با مواد مخدر افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی و اصلاح باورها در حوزه ترک اعتیاد و اهمیت مشارکت عمومی در این حوزه بیان کرد: این باور که اعتیاد فرد کاملا آگاهانه و از سر دلخوشی بوده است، غلط است در مقابل این باور باید فرایند ترک را به گونه‌ای طراحی کرد که مردم در آن احساس مسئولیت بیشتری کنند که ستاد با ساخت فیلم و سریال با هدف آگاه‌سازی مردم برنامه‌ریزی کرده است تا افراد باانگیزه در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان‌یافته‌تر با پدیده اعتیاد برخورد کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha