سلامت نیوز: به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ حمید صرامی در افتتاحیه کارگاه آموزشی ویژه آموزش‌دهندگان در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر بین همسران سوء مصرف‌کنندگان مواد گفت: در اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی خانواده به‌عنوان واحد بنیادی جامعه اسلامی مطرح شده و بر پاسداری از قداست و استواری روابط خانوادگی در آن تأکید شده است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه دست‌یابی به امر مصون‌سازی خانواده‌ها نیازمند تربیت کادر متخصص است، گفت: در این راستا در سال گذشته شش هزار نفر از کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در سطح کشور مورد آموزش‌های تخصصی پیشگیری قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ حمید صرامی در افتتاحیه کارگاه آموزشی ویژه آموزش‌دهندگان در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر بین همسران سوء مصرف‌کنندگان مواد گفت: در اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی خانواده به‌عنوان واحد بنیادی جامعه اسلامی مطرح شده و بر پاسداری از قداست و استواری روابط خانوادگی در آن تأکید شده است.

وی افزود: همچنین در بند چهارم سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز راهبرد پنجم سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد به توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در کانون خانواده از طریق کاهش عوامل خطر و تقویت عوامل محافظ توجه جدی شده است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد بیان داشت: سیستم دینامیک و فعال موادمخدر و روان‌گردان‌ها به‌صورت هوشمندانه چند کانون هدف از جمله خانواده‌های سالم و خانواده‌های در معرض خطر یعنی همسران و فرزندان معتادین را مورد هجوم و نشانه‌روی خود قرار داده که در این بین خانواده‌های در معرض خطر از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند.

صرّامی در ادامه، ضرورت برنامه منسجم کشوری و نگاه سیستماتیک برای مصون‌سازی و واکسیناسیون خانواده‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در امر آموزش را از جمله اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر برشمرد.

وی اظهار داشت: دست‌یابی به امر مصون‌سازی خانواده‌ها نیازمند تربیت کادر متخصص است که به‌ همین منظور در سال گذشته شش هزار نفر از کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در سطح کشور مورد آموزش‌های تخصصی پیشگیری قرار گرفتند.

این مقام مسوول در ستاد افزود: در سال 90 نیز با برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی ویژه کارشناسان پیشگیری از اعتیاد دستگاه‌ها از جمله این کارگاه آموزشی، کارشناسان با روش‌های ارتقاء سطح آگاهی همسران معتادین در خصوص آشنایی با مواد اعتیادآور، زمینه‌های گرایش به مواد اعتیادآور در میان همسران معتادین، عوامل خطر و عوامل محافظ، روش‌های پیشگیری از اعتیاد در همسران و فرزندان معتادین، عوارض جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از مصرف مواد در بین همسران معتادین، کاربرد مهارت‌های زندگی در پیشگیری از مصرف مواد، آشنایی با اچ‌آی‌وی ایدز و هپاتیت و اصول پیشگیری از بیماری‌های عفونی در همسران معتادین آشنا می‌شوند و پس از اتمام دوره آموزشی نسبت به برگزاری‌ کارگاه‌های آموزشی ویژه همسران معتادین در محله‌های شهری و روستایی، سالن‌های ملاقات زندان‌ها (ویژه همسران معتادین با جرایم متفاوت) و فرهنگسراهای شهرداری‌ها اقدام خواهند کرد.

صرّامی گفت: همسران معتادان عموماً از سطح تحصیلات پائین و مشکلات اقتصادی برخوردار بوده و با خلاءهای عاطفی و مشکلات روانی نظیر افسردگی، اضطراب، ناامیدی، ساختار خانواده آشفته، عدم تسلط به مهارت‌های تاب‌آوری و کنترل خشم و عدم آشنایی با مهارت‌های فرزندپروری و عدم تسلط به سبک زندگی سالم مواجهند و برخی از آنان با بدخلقی، تحقیر، ضرب و شتم و رفتارهای پرخاشگرانه و سرقت لوازم از منزل توسط همسر معتاد روبرو هستند.

وی ادامه داد: نوع عملکرد همسران معتاد متفاوت است به‌گونه‌ای که بعضی از آنان با سکوت، پذیرش مصرف مواد و مدارا با فرد معتاد و همنوا شدن با وی و در نتیجه به مصرف مواد مبادرت می‌کنند و برخی دیگر در قبال مصرف مواد توسط همسر خود اعتراض می‌کنند ولی نمی‌دانند چه باید بکنند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد تاکید کرد: بدون شک آموزش‌های پیشگیری به همسران معتاد، سبب ارتقاء توانمندی روانی و اجتماعی آنها خواهد شد و از اعتیاد آنها و فرزندانشان جلوگیری خواهد کرد و همچنین ما نیز همزمان شاهد مداخلات موثر برای ارجاع همسران‌شان به مراکز درمانی خواهیم بود.

وی یادآور شد: تعهد، حوصله، جدیت، انگیزه، سرعت عمل، تعامل بین‌بخشی، استمرار برنامه‌ها و خلاقیت‌ از جمله ضروریات موفقیت در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است که می‌بایست توسط کارشناسان پیشگیری در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی که با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل به مدت 4 روز در تهران برگزار شده است، کارشناسان پیشگیری سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، سازمان بسیج مستضعفین، کمیته امداد (در سطوح ستادی و استانی) و شهرداری تهران حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha