سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مناسبت روز جهانی سالمند پیامی صادر كرد.

به گزارش سلامت نیوز متن این پیام به شرح زیر است:

و قضی ربك الاتعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندك الكبر احدهما اوكلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل لهما قولا كریما (23) و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه وقل رب ارحمهما كما ربیانی صغیرا (24)

و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان كنید اگر یكی از آن دو یا هردو در كنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها ‍[حتی]اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنی شایسته بگوی (23) و از سر مهربانی بال فروتنی بر آنان بگستر و بگو پروردگارا ان دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردی پروردند (24)

سوره اسرا آیه 23

 عمر طولانی یكی از آرمان‌های بشر از ابتدای حیات بوده و برای رسیدن به این هدف تلاش‌های بسیاری كرده است.

پیشرفت قابل ملاحظه جوامع امروزی، بهبود شرایط زندگی، تغذیه مناسب، مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی و پیشگیرانه مناسب و به تبع آن افزایش سن متوسط افراد، باعث افزایش جمعیت سالمندی شده است كه به حق یكی از موفقیت‌های بهداشتی كشور محسوب می‌شود.

در اوایل قرن بیستم،امید به زندگی و طول چرخه زندگی حدود 50 سال بوده است و فقط 40% از مردم، عمر بالای 60 سال داشته‌اند. اما براساس برآورد و اعلام سازمان بهداشت جهانی (who) پیش‌بینی می‌شود كه تا سال 2020 طول عمر به 77 سال برسد و جمعیت بالای 60 سال 20% از جمعیت جهان را برخواهند گرفت.

در جمهوری اسلامی ایران نیز براساس سرشماری نفوس و مسكن ایران در سال 1365 حدود 4/5 درصد و در سال 1385 حدود 3/7 درصد بوده است، با توجه به روند صعودی كنونی جمعیت سالمندان، پیش‌بنیی می‌شود تا سال 1400 تعداد سالمندان كشور به ده میلیون نفر یعنی حدود 10 درصد جمعیت برسد.

بنابراین برنامه‌ریزی برای این جمعیت اقدامی كاملاً ضروری است تا سالمندان بتوانند در دوران سالمندی خود، شاد و پویا زندگی كرده و به عنوان یك عضو یك پارچه از جامعه تلقی شوند.

در جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقاء سطح بهداشت، كاهش میزان مرگ و میر مادر و كودك، واكسیناسیون به موقع كودكان، ریشه‌كن كردن و كنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند مالاریا، سل، فلج اطفال و تشكیل ادارات تخصصی برای كنترل بیماری‌ها، ارائه خدمات بهداشتی به صورت شبكه گسترده در كشور و حضور پزشك حتی در دورافتاده‌ترین نقاط كشور، بهبود بهداشت، تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها را به دنبال داشته است كه متعاقب آن افزایش امید به زندگی را سبب شده است. این چیزی نیست جز تلاش بی‌وقفه در راستای ارتقاء سطح بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی در جامعه پرافتخار ایرانی در راستای رسیدن به اهداف و آرمان‌های خود در جهت ارائه خدمات هرچه بهتر به سالمندان عزیز، این شهروندان ارشد، پیش‌نویس سند ملی سالمندان تهیه گردیده است، تا با توكل بر ذات مقدس الهی قدمی باشد در راستای ارائه خدمات جامع بهاین عزیزان.

ارائه خدمات به سالمندان برای حفظ سلامت، كارآیی، استقلال، كرامت و منزلت اجتماعی آنان باید جامع و فراگیر باشد.

ارائه خدمات بهداشتی در تمامی سطوح پیشگیری، تشخیص به موقع، درمان و خدمات توانبخشی،ایجاد مراكز حمایت از خودمراقبتی، مراكز مراقبت در منزل و مراكز خدمات روزانه و بقیه سطوح ارائه خدمات بهداشتی، هم چنین ارائه خدمات رفاهی اجتماعی برای سالمندان با مشاركت شهرداری، سازمان بهزیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی (با هدف پر رنگ دیدن سالمندان و تقویت نگرش مصبت در جامعه)، وزارت آموزش و پرورش (جهت بهره‌مندی از تجربیات آنان) و ارگان‌های دیگر همه و همه بخش‌هایی از سطوح مختلف ارائه خدمات به سالمندان می‌باشد كه به صورت جامع و كامل در پیش‌نویس سند ملی سالمندان دیده شده است.

امید است با مشاركت و همبستگی سازمان‌های مرتبط بتوانیم خدماتی كامل و جامع به این عزیزان ارائه نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha