سلامت نیوز: دبیر یازدهمین همایش بین المللی بیماری های كبد و گوارش گفت: به دلیل نبود امكانات پیوند كبد به میزان كافی در سطح كشور،‌ بیش از 90 درصد از متقاضیان به مرحله پیوند نرسیده و جان خود را از دست می دهند.

محمد حسین صومی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تنها راه علاج نارسایی كبدی، پیوند كبد بوده و تاكنون هیچ جایگزینی برای آن مشخص نشده است.

وی یادآور شد: در اغلب موارد كبد پیوندی از اجساد مرگ مغزی به دست می آید ولی می توان از كبد افراد بالغ زنده نیز استفاده كرد.

این فوق تخصص گوارش و كبد اظهار كرد: برای پیوند كبد باید فرهنگ سازی های مناسب برای اهدای عضو انجام شود و مركزی جهت رسیدگی به امر پیوند كبد و اطلاع رسانی در خصوص آن اختصاص یابد.

وی گفت: هزینه پیوند كبد توسط دولت به دانشگاه های علوم پزشكی پرداخت می شود، ولی هزینه های دارویی و درمانی بیماران پس از پیوند نیز بسیار بالا می باشد.

صومی با اشاره به اینكه تاكنون فقط یك مورد پیوند كبد در سال گذشته در تبریز انجام شده است گفت: هم اكنون بیش از 50 بیمار نیازمند به پیوند كبد در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی با بیان اینكه انجام پیوند كبد به بخش مجهز بیمارستانی نیاز دارد، اظهار امیدواری كرد: با توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص كبد و گوارش و حمایت های بیشتر مسوولان در جهت تسریع در راه اندازی بخش پیوند كبد در دانشگاه علوم پزشكی تبریز مشكلات این حوزه در آینده نزدیك برطرف شود.

وی گفت: عواملی از جمله هپاتیت ب ، هپاتیت سی و بیماری مادرزادی می تواند موجب بروز بیماری ها و نارسایی كبدی در افراد شود.

یازدهمین همایش بین المللی بیماری های كبد و گوارش با حضور اساتید و متخصصان 15 كشور از 12 تا 15 مهرماه جاری در تبریز برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha