سلامت نیوز: مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فشار خون بالا را از مهمترین عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی و عروقی دانست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد رضا جویا ضمن بیان این مطلب، گفت: امروزه به علت افزایش طول عمر و شیوع عواملی مانند چاقی، كم تحركی و تغذیه ناصحیح فشار خون بالا یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا به شمار می رود.

وی افزود: فشار خون بالا عامل مهم بروز بیماری عروق کرونر قلب، ایسکمی قلبی و سکته مغزی، نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، خونریزی ته چشم، بزرگ شدن قلب و کاهش کارایی عضله قلب ، نارسایی احتقانی قلب و نارسایی کلیه به شمار می رود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در كشور، حدود شانزده درصد  افراد 15 تا 64 سال دارای فشارخون بالا بودند، افزود: فشارخون بالا علیرغم آن که به آسانی تشخیص داده می شود غالباً بی علامت و بسیار شایع است  و بهترین راه شناسایی آن اندازه گیری فشارخون توسط دستگاه فشارسنج است.

دکتر محمد رضا جویا با اشاره به این که بیماری فشار خون معمولا در تمام مدت عمر نیاز به درمان دارد و لازم است بیمار و خانواده وی تحت آموزش قرار بگیرد تا نسبت به بیماری فشار خون و عوارض آن آگاهی پیدا کنند، گفت: برای درمان، مراقبت و پی گیری بیماری، مشاركت فرد مبتلا به فشار خون بالا و خانواده وی اهمیت بسزایی دارد.

وی اندازه گیری فشار خون به طور منظم، تغییر شیوه های نامناسب زندگی، کاهش مصرف سدیم با نمک در رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات، كاهش چاقی به ویژه چاقی شكمی، حفظ وزن مطلوب، افزایش فعالیت بدنی، كنترل قند خون و كنترل اختلالات چربی خون را از جمله راهکارهای مناسب برای کنترل فشار خون برشمرد.

دکتر جویا با اشاره به این که بیماری فشار خون بالا زمینه ساز بیماری های غیر واگیردار است و این امر صدمات مالی و جسمانی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند، اظهار داشت: به همین منظور طرح  غربالگری فشار خون در مراکز بهداشتی درمانی در حال اجراست و افراد بالای 30 سال و مادران باردار می توانند از این طرح بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha