یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 34081

آگاهی از پنج نشانه هشداردهنده سكته مغزی برای تمام افراد ضروری و بسیار حائز اهمیت است چون وقتی علائم این عارضه آغاز شوند به سرعت پیشروی و زمان را برای امدادرسانی به موقع به بیمار محدود می‌كنند.

سلامت نیوز: آگاهی از  پنج نشانه هشداردهنده سكته مغزی برای تمام افراد ضروری و بسیار حائز اهمیت است چون وقتی علائم این عارضه آغاز شوند به سرعت پیشروی و زمان را برای امدادرسانی به موقع به بیمار محدود می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سكته مغزی اغلب كشنده است و بنابراین آگاهی از علائم آن می‌تواند جان بیمار را به موقع نجات دهد.

آمارها نشان می‌دهد كه در آمریكا سكته مغزی از عوامل اصلی مرگ و میر است و در كنار آن بیماری‌های قلبی و سرطان قرار می‌گیرند. اما نكته مهم‌تر و حتی منفی‌تر در مورد سكته مغزی این است كه این عارضه عامل اصلی ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و از كارافتادگی است كه موجب بروز مشكلات جدی در تكلم، حافظه و تحرك می‌شود.

به گزارش سایت اینترنتی كامن سنس، آنچه بیشتر متخصصان و مسوولان را بویژه در سال‌های اخیر نگران كرده، سرعت افزایش نرخ ابتلا به سكته مغزی در جوانان و حتی كودكان است.

سكته در واقع نوعی حمله مغزی است كه سلول‌های مغزی را نابود می‌كند. هرچند علائم اصلی سكته در زنان و مردان یكسان است اما در زنان علائم منحصر به فردی بروز می‌كند كه مختص جنسیت آنها است.

سكته خفیف و شدید هر دو علائم مشابهی دارند. حدود 90 درصد از كل موارد سكته مغزی از نوع سكته ایسكمیك هستند. این نوع سكته حاصل بسته شدن عروق سرخرگی است كه در آن لخته‌های خونی مانع از رسیدن جریان خون به مغز می‌شوند. در این وضعیت مغز با كمبود اكسیژن و مواد غذایی مواجه شده و در نتیجه سلول‌های مغزی تلف می‌شوند.

تنها 10 درصد از موارد سكته مغزی از نوع سكته‌های ناشی از خونریزی‌ هستند. این نوع سكته زمانی رخ می‌دهد كه یك رگ خونی ظریف در مغز سوراخ شده و یا واقعا پاره می‌شود. تاثیر مخرب سكته روی بافت مغز می‌تواند به همان اندازه آسیب ناشی از حمله قلبی روی بافت قلب باشد.

پنج نشانه هشدار دهنده سكته مغزی

علائم سكته مغزی به طور ناگهانی آغاز می‌شوند به همین خاطر توجه به زمان شروع هر یك از این  پنج علائم در زنان و مردان حائز اهمیت است. این علائم عبارتند از:

1-‌ احساس كرختی یا ضعف كه معمولا فقط در یك طرف صورت یا بدن، در یك دست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌كند.

2- گیجی كه موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار و دشواری در پیدا كردن واژه‌های مناسب و یا حتی ناتوانی در درك گفته‌های دیگران می‌شود.

3- مشكل در راه رفتن كه ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است.

4- تاری ناگهانی دید كه موجب مشكل در بینایی در یك یا هر دو چشم می‌شود. گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره‌شدن كلی دید می‌شود.

5- سردرد غیرعادی و فوق‌العاده شدید كه شبیه به یك ضربه ناگهانی است و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

هر چند موارد فوق شایعترین علائم مشترك هشداردهنده سكته در زنان و مردان هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در زنان پنج نشانه بیشتر نیز مشاهده می‌شود كه این علائم مخصوص جنسیت آنهاست و در مردان اغلب دیده نمی‌شوند. این علائم عبارتند از:

-احساس خستگی ناگهانی

-افتادن یا تشنج ناگهانی

- تشدید ناگهانی ضربان قلب

- بروز درد ناگهانی در قفسه سینه، دست، پا و صورت

- تنگی نفس به طور ناگهانی و یا سكسكه

سكته یك حالت جدی اورژانسی است و برای متوقف كردن آسیب‌های احتمالی به مغز بیمار فقط سه ساعت فرصت وجود دارد. بنابراین هر نوع نشانه و علامتی صرف نظر از كوچك بودن آن باید فورا مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha