سلامت نیوز :دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اسکان بشر3 اکتبر 2011 برابر با 11 مهرماه جاری ضمن هشدار در باره اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر زندگی میلیون ها شهروند ساکن شهرها، خواستار توجه بیشتر برای حل مشکل تغییرات اقلیمی درجهان شد.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

امسال روز جهانی اسکان بشر مصادف است با ماهی که جمعیت شناسان پیش بینی کرده اند درآن هفت میلیاردومین ساکن سیاره ما به دنیا خواهد آمد. آینده ای که این کودک و نسل او به ارث خواهند برد به میزان زیادی بستگی به این دارد که  چگونه با فشارهای موجود ناشی از افزایش جمعیت، شهرنشینی و تغییرات اقلیمی برخورد کنیم.

متخصصان پیش بینی می کنند تا سال 2050 جمعیت جهان تا 50 درصد از آنچه در 1999 بوده افزایش پیدا خواهد. همچنین دانشمندان معتقدند تا آن سال گازهای گلخانه ای باید در مقایسه با میزان این گازها در ابتدای هزاره جدید تا 50 درصد کاهش یابند. اینجانب این را "چالش 50 – 50 – 50" می نامم.

افزایش سطح آب دریاها یکی از عمده ترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی و اضطراری ترین نگرانی است. شصت میلیون انسان هم اکنون در جاهایی به سر می برند که یک متر از سطح دریا فاصله دارد. تا پایان قرن این تعداد به 130 میلیون افزایش خواهد یافت. عمده شهرهای ساحلی مانند قاهره، نیویورک، کراچی، کلکته، بلم، نیو اورلئان، شانگهای، توکیو، لاگوس، میامی و آمستردام ممکن است با تهدید امواج طوفان ها مواجه گردند.

ارتباط بین شهرنشینی و تغییرات اقلیمی واقعی و به گونه ای بالقوه مرگ آور است.

شهرها مراکز صنعت و منابع اشاعه گازها بوده اما در عین حال مکانی برای یافتن راه حل نیز هستند. شهرداری های بیشتر و بیشتری از انرژی های بادی، خورشیدی و وابسته به حرارت مرکز زمین بهره   می برند که این امر به رشد سبز و بهبود حفاظت از محیط زیست کمک می نماید.

تلاش های محلی برای موفقیت حیاتی هستند اما این کوشش ها باید با ابتکارات بین المللی حمایت گردند. ما قبلا شاهد پیشرفت شامل ایجاد صندوق توافق درباره تغییرات اقلیمی و پذیرش برنامه اقدام برای کاهش اشاعه گازها به منظور جلوگیری از جنگل زدایی و تخریب جنگل ها بوده ایم. تمامی کشورها بر سرهدف جلو گیری از افزایش دمای زمین و کاهش آن تا 2 درجه سانتی گراد توافق کرده اند. بر اساس توافق رسمی، مسئولانه و بین المللی،  کشور های توسعه یافته و در حال توسعه متعهد به کاهش گازهای    گلخانه ای شده اند.

اینک ما باید بر اساس این دستاوردها به سازندگی بپردازیم. همایش تغییرات اقلیمی ملل متحد در دوربان در دسامبر امسال ضروری است  پیشرفت های قطعی به دست آورد. شهر نشینی در دستور کار کنفرانس آتی "توسعه پایدار ملل متحد ریو + 20 " قرار دارد.

در گرامیداشت این روز جهانی اسکان بشر اجازه  دهید تعهد خود برای سفری مهم به آینده ای  پایدارتر را تجدید نماییم و اجازه دهید توجه بیشتری نسبت به تغییرات اقلیمی در شهر های جهان و فراتر معطوف داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha