سلامت نیوز: مربی فدراسیون جهانی ifbb با اشاره به اینکه تعداد مربیان آگاه و با تجربه بدنسازی در ایران کمتر از انگشتان دو دست است، گفت: داروهای استروئیدی در بسیاری از داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه قابل تهیه است و بسیاری از افراد برای دوپینگ این داروها را به راحتی از داروخانه تهیه میکنند.

اکبر خزائی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: علم بدنسازی و پرورش اندام در ایران نوین نیست و اکثر مربی‌ها به صورت سنتی و با علوم ابتدایی به ساخت بدن می‌پردازند.
 
این پژوهشگر و نویسنده مقالات علمی، بدنسازی و تناسب اندام ادامه داد: این افراد که حتی نباید بر آنان اسم مربی نهاد در این مسیر مجبور هستند برای رسیدن به اهدافشان از داروهای استروئیدی آنابولیک بهره و سوء استفاده کنند.

وی افزود: بارها گفته‌ام تعداد مربیان آگاه و با تجربه بدنسازی در ایران تعدادشان کمتر از انگشتان دو دست است.

تکنیسین و عضو انجمن بین‌المللی استعدادیابی ورزشی ایساک استرالیا بیان داشت: هیچگونه فیلتر واقعی و موثر برای مبارزه با استفاده از داروهای استروئیدی و دوپینگ در کشور وجود ندارد و اگر هم هست در حد شعار است و بسیار ابتدایی و فقط جهت رفع تکلیف است.

خزائی خاطرنشان کرد: متأسفانه داروهای استروئیدی در خیلی از داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه قابل تهیه است و تقریباً در اکثر مراکز درمانی هم بدون داشتن نسخه پزشک قابل تزریق است و این در حالی است که با علم بر اینکه می‌دانند مراجعه کننده از دارو به عنوان درمان استفاده نمی‌کند و فقط جهت دوپینگ و باد کردن عضلات سوء استفاده می‌کند.

به گزارش فارس، داروهای استروئیدهای آنابولیک از هورمون تستوسترون ( هورمون محرکه رشد ) مشتق شده‌اند و موجب افزایش سنتزپروتئین و سوخت و ساز عضلات می‌شوند، این داروها ممکن است تارهای عضلانی را قطور ( هیپوتروفی ) کند و از این طریق هم قدرت و هم استقامت را افزایش می‌دهند.
 
مصرف این داروها تشدید فعالیت غدد هیپوتالامیک را در پی دارد و موجب افزایش ترشح هورمون مربوطه از آن می‌شوند و برخی از این داروهای آنابولیک استروئیدی نیز عبارتند شامل پاناپول، اندرید، استرنوبول، اندریداف، ارتون، ویبونول، توربوبول و هورمون رشد
هورمون‌های استروئیدی از جمله مواد طبیعی موجود در بدن هستند که امروزه اشکال مصنوعی آنها نیز به صورت داروهای مختلف ساخته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha