سلامت نیوز: روانشناسان تکاملی بر این باورند که حس بویایی در حیوانات نقشی حیاتی در جفت‌یابی، پرهیز از دشمنان و موقعیت‌های خطرناک و همچنین مشخص کردن محل تحت سلطه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، حس بویایی یکی از حساس‌ترین گیرنده‌هایی است که در تعامل ما با محیط نقش بسزایی دارد. روانشناسان تکاملی بر این باورند که حس بویایی در حیوانات نقش زیادی در جفت یابی، پرهیز از دشمنان و موقعیت‌های خطرناک و مشخص کردن محل تحت سلطه دارد.

این ویژگی‌ها در انسان‌ها هم وجود دارد و متناسب با نقش‌های جنسیتی متفاوت است. برای مثال مردها متناسب با وظایفی که در طول تاریخ مانند شکار داشته‌اند دارای دید فضایی بهتری هستند در صورتی که زنان در نزدیک بینی، نشانه‌های ریز بصری برای محافظت و فهم نشانه‌های چهره‌ای فرزندان قوی‌ترند.

وقتی از شما بپرسند که این غذا سالم است یا فاسد شده چه کاری می‌کنید؟

بیشتر افراد در ابتدا غذای مورد نظر را بو می‌کنند. یعنی حس بویایی برای ما نقش بقایی دارد. از سویی منطقه‌ای که در مغز بو را پردازش می‌کند همان منطقه‌ای است که حافظه در آن شکل می‌گیرد یعنی هیپو کامپ. به همین دلیل هیچ حسی حتی دیدن نمی‌تواند خاطرات ما را به خوبی حس بویایی زنده کند.
 
ارتباط بو با حافظه به این معنا است که از نظر فلسفی تعامل ما با محیط تعاملی بویایی نیز هست چرا که اگر این طور نبود نمی‌توانستیم به خوبی اکنون خاطرات خوب و بد که با بقای ما در ارتباط است، به خاطر بسپاریم. ده سال پیش غذایی را خوردیم که مسموممان کرده و اکنون به خوبی بو و مزه آن را به خاطر داریم.

زنان قدرت بویایی قوی‌تری دارند و بیشتر از مردان از حافظه بویایی برای تعاملات خود استفاده می‌کنند.

اگر در محیط کارتان دیگران مخصوصاً خانم‌ها هم حضور دارند نسبت به بوی جوراب، تمیزی و ظاهر خود حساس باشید چرا که بوی بد جوراب می‌تواند با برانگیختن سیستم بویایی باعث بروز رفتار جدایی و پرهیز، حالت‌های چهره‌ای تنفر و تداعی منفی شود. در واقع بوی بد نه تنها باعث دوری دیگران از شما می‌شود بلکه باعث ثبت آن در ذهن دیگران می‌شود و وقتی دیگران شما را می‌بینند اولین گزاره‌ای که به ذهنشان می‌رسد این است «آقای بد بو آمد».

لازم است این نکات را در رابطه با همسر و شریک زندگیتان که زمان زیادی با شما سپری می‌کند نیز در ذهن داشته باشید. سعی کنید خوش لباس باشید از عطر و ادکلون استفاده کنید و لحظات زیبا را با بوهای دلنشین ترکیب کنید اینچنین هر بوی خوبی می‌تواند خاطرات شیرینتان را زنده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha