یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 34093
سلامت نیوز: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی بر ضرورت حفظ کیفیت زندگی سالمندان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، غلامرضا فتح‌آبادی با تاكید بر این كه سالمندی یك بیماری نیست بلكه یك پدیده طبیعی است، اظهار داشت: از سالمندی نمی‌توان پیشگیری كرد اما حفظ سلامت در سنین سالمندی به عادت و شیوه‌ زندگی افراد در طول زندگی بستگی كامل دارد.

وی با بیان این كه هم اكنون با افزایش امید به زندگی در سراسر جهان تعداد سالمندان نیز رو به افزایش نهاده است،‌تصریح كرد: در سال 200 میلادی تعداد افراد بالای 60 سال،600  میلیون نفر (معادل 10 درصد جمعیت جهان) بود و پیش‌بینی می‌شود تعداد این افراد در سال 2025 به یك میلیارد و 200 میلیون نفر و در سال 2050 میلادی به دو میلیارد نفر (معادل 21 درصد جمعیت جهان) برسد و برای نخستین بار در تاریخ در سال 2050 جمعیت زیر 15 سال و بالای 60 سال با هم برابر خواهند شد.

مدیركل امور اجتماعی استانداری مركزی اظهار داشت: میزان رشد (نرخ رشد) جمعیت سالمندان 1.9 درصد است و نرخ رشد جمعیت جهان 1.2 درصد است،از آنجا كه نرخ رشد جمعیت در كشورهای در حال توسعه بیش از كشورهای توسعه یافته است، پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیت سالمند بیشتری در این كشورها زندگی كنند.

دبیركارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان اضافه كرد: براساس سرشماری سال 1385 حدود 120 هزار نفر معادل 8.89 درصد از جمعیت استان بیش از 60 سال سن دارند.

فتح‌آبادی افزود:این در حالی است كه این میزان برای كشور 5.5 درصد است بنابراین استان مركزی جزو هشت استان پیر از نظر جمعیت محسوب می‌شود.

مدیركل امور اجتماعی استانداری مركزی ادامه داد:هم اكنون استان‌های گیلان با 10.1 درصد،خراسان جنوبی با 9.5 درصد،مركزی با 9.2 درصد،همدان با 8.75 درصد و سمنان با 8.44 درصد از بالاترین درصد جمعیت سالمندان برخوردار هستند.

وی با اشاره به مشكلات پیش‌روی سالمندان گفت: بیش از 20 درصد سالمندان توانایی لازم برای انجام امور شخصی مانند غذاخوردن، دستشویی رفتن، حمام و انجام نظافت شخصی، خرید مواد غذایی و دارو، انجام امور منزل و تعویض لباس خود را ندارند كه این یكی از مهم‌ترین مشكلات این افراد به شمار می‌رود.

مدیركل امور اجتماعی استانداری مركزی تصریح كرد: مهم‌ترین حادثه‌ای كه در سالمندان منجر به لزوم اقدامات درمانی می‌شود زمین خوردن است، دلایل عمده بستری شدن در زنان سالمند شهری بیماری‌های قلبی و عروقی و در زنان سالمند روستایی بیماری‌های چشمی است.

فتح‌آبادی با بیان این كه میزان بی‌سوادی در بین سالمندان به طور كلی بالا است و این میزان در روستاها بیشتر از شهرها است، خاطر نشان كرد: میزان بی‌سوادی در بین زنان سالمند به ویژه زنان روستایی بسیار بیشتر از سالمندان مرد است، بیشترین میزان سواد در مردان شهری (49درصد) و كم‌ترین سواد زنان روستایی (5درصد) است و بیش از 50 درصد سالمندان دارای اختلال حركتی هستند.

وی با بیان راهكار حفظ كیفیت زندگی سالمندی گفت: مراجعه به موقع به پزشك و متخصص تغذیه برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه و پیروی از یك برنامه غذایی صحیح، توجه و رسیدگی مناسب به بهداشت دهان و دندان، مصرف پنج تا شش لیوان آب در روز، استفاده از تمام گروه‌های غذایی و ایجاد تنوع غذایی در برنامه روزانه از راهكاری حفظ كیفیت زندگی سالمندی محسوب می‌شوند.

دبیركارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان تاكید كرد: قرارگرفتن در معرض نور آفتاب به مدت نیم ساعت در روز و استفاده از لباس‌های رنگ روشن، مصرف مقادیر كافی میوه‌جات و سبزیجات، استفاده از نان‌های سبوس‌دار، محدود كردن مصرف غذاهای چرب و شیرینی‌ها و مصرف كافی لبنیات مثل شیر و ماست را از دیگر راهكار موثر در افزایش كیفیت زندگی سالمندان عنوان كرد.

فتح‌آبادی ادامه داد: سالمندانی كه دچار بی‌خوابی هستند باید از مصرف قهوه و چای در بعدازظهر و شب خودداری كرده و یك فنجان شیر گرم قبل از خواب مصرف كنند، این سالمندان همچنین باید از مصرف چای تا دو ساعت بعد از غذا اجتناب كرده و در صورت امكان از لیموترش تازه در كنار غذا برای جذب بهتر آهن غذا استفاده كنند.

وی گفت: به كلیه سالمندان توصیه می‌شود با توجه به شرایط بدنی خود نرمش و تحرك روزانه را هرچند كم آغاز كنند، حتی 20 دقیقه پیاده‌روی سبك در هوای آزاد می‌تواند در ایجاد نشاط و سلامت بسیار موثر واقع شود و برای انجام فعالیت‌های سنگین هم بهتر است ابتدا با پزشك خود مشورت كنند.

فتح‌آبادی افزایش آگاهی خانواده‌ها از سیر سالمندی و ویژگی‌های آن از طریق رسانه‌ها، تدوین قوانین متقن كارشناسی، جامع و كامل با توجه به وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی كشور، افزایش سطح آگاهی سالمندان از نظر بهداشتی، پزشكی از سوی نهادهای ذی‌ربط را در كاهش مشكلات سالمندان موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha