سلامت نیوز: پس از عفونت های حاد دستگاه تنفسی ، بیماری سل دومین علت مرگ در جهان بر اثر عوامل عفونی است و سالانه بیش از 2 میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
    
منصور خالصی استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سل یك بیماری عفونی مزمن و خطرناك بوده كه  به صورت ریوی و خارج ریوی بروز كرده و پیشرفت آن در بدن قابل توجه است.

وی با بیان اینكه سل به وسیله مایكو باكتریوم توبرلكوزیس و به ندرت به وسیله مایكو باكتریوم بویس ایجاد می شود اظهار داشت: این بیماری در كشورهای جهان سوم از معضلات عمده بهداشتی است و در مناطقی از ایران هم شیوع بالایی دارد.

خالصی تاكید كرد: امروزه بیماری سل باوجود داروها و وسایل مجهز تشخیصی هنوز شایعترین عامل كشنده تك عاملی میكروبی محسوب می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه سل شایعترین بیماری كشنده به دلیل یك میكروب در افراد بالغ در تمام جهان است،تاكید كرد:پس از عفونت های حاد دستگاه تنفسی
، بیماری سل دومین علت مرگ در جهان بر اثر عوامل عفونی و سالانه بیش از 2 میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

خالصی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 سل را یك فوریت جهانی اعلام كرده است زیرا مقاومت های دارویی میكروب سل خطر مجدد تبدیل سل به نوع فعال و یك بیماری كه درمان آن مشكل است را مطرح كرده است.

وی خاطرنشان كرد: آموزش در تمام جنبه های بهداشتی و درمانی بخصوص آموزش مردم در نقاط با شیوع بالای سل و همچنین آموزش پرسنل بهداشتی از جمله بهورزان از جمله راهكارهای پیشگیری از ابتلا به سل است كه برنامه های ملی كشوری نیز می توانند بر آن استوار باشند.

• 2میلیارد نفر در دنیا به میكروب سل آلوده هستند

در ادامه محمد مهدی رادفر متخصص بیماری های عفونی افزود: با وجود پیشرفت های قابل توجه در زمینه كنترل بیماریهای عفونی و قابل واگیر اما همچنان تعداد افراد آلوده و مبتلا به بیماری سل در سطح جهان بسیار بالا است.

وی تاكید كرد: هم اكنون حدود یك سوم جمعیت جهان یعنی حدود 2 میلیارد نفر در جهان به میكروب سل آلوده هستند و در واقع این افراد در معرض ابتلا به سل قرار دارند.

رادفر با بیان اینكه در هر ثانیه یك نفر به میكروب سل آلوده می شود اظهار داشت: هم اكنون حدود 30 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا هستند كه پیش بینی می شود كه در سالهای آینده این میزان افزایش نیز یابد.

وی تصریح كرد: درصورتی كه بر علیه بیماری سل مبارزه جدی و فراگیر و در سطح جهانی صورت نگیرد در سالهای آینده شاهد مرگ میلیون ها نفر بر اثر سل خواهیم بود.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: در ایران نیز شیوع سل بالا است كه اقدامات مختلفی در زمینه این بیماری صورت گرفته كه البته این اقدامات كافی نیست.

رادفر خاطرنشان كرد: انجام برنامه سل در نظام شبكه موجب بهبود بیماریابی و تشخیص به موقع سل شده و در نتیجه با درمان صحیح موارد اسمیر مثبت بیماری سل شیوع این بیماری در كشور سیر نزولی پیدا خواهد كرد.

                    
            
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha