سلامت نیوز: اجرای قانون ارتقای بهره وری بالینی یا همان قانون معروف کاهش ساعت کاری پرستاران بالاخره پس از وعده های فراوان برای زمان اجرای آن در بیمارستان های دولتی کشور آغاز شد.

درخور اشاره است قانون مذکور اسفند ماه ۸۷ در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن ساعت کار هفتگی پرستاران و سایر نیروهای بالینی نظام سلامت با توجه به سختی کار، سابقه خدمت و کار در نوبت های کاری غیرمتعارف به تناسب در هفته حداکثر تا ۸ ساعت کاهش می یابد و ساعت کار در نوبت های کاری شب و ایام تعطیل با ضریب 1.5 و در نوبت عصر با ضریب 1.2 محاسبه می شود.

این قانون مدت هاست در انتظار اجراست و اواخر شهریور ماه وزیر بهداشت در دستوری به دانشگاه های علوم پزشکی کشور آخرین مهلت اجرای این قانون را از اول مهرماه اعلام کرده بود که خوشبختانه بعد از مدت ها تأخیر اکنون کلید خورده است.

غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت و گو با خراسان از اجرای کامل قانون کاهش ساعت کاری پرستاران در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: متأسفانه به دلیل کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان های کشور و جذب گروهی از پرستاران بخش های مختلف در بخش دولتی در استخدام ۲۳ هزار پرستار، امکان اجرای قانون ارتقای بهره وری در بیمارستان های خصوصی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و خیریه وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد: با دانش آموخته شدن دانشجویان پرستاری در دی ماه سال جاری، مشکل بیمارستان های غیردولتی نیز رفع شود و با تزریق نیرو به این بیمارستان ها امکان کاهش ساعت کاری پرستاران فراهم شود.

وی یادآور شد: تمامی ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این قانون در سال ۹۰ از سوی وزارت بهداشت تخصیص یافته است.

 وی مشکل اصلی نظام پرستاری را کمبود شدید نیروی پرستاری دانست و اظهار داشت: با استخدام ۲۳ هزار پرستار در بخش دولتی، بیمارستان های خصوصی و تأمین اجتماعی نیز با کمبود شدید نیرو مواجه شده اند.

وی خاطر نشان کرد: استخدام ۲۳ هزار پرستار مجوزی برای ایجاد بخش ها و بیمارستان های جدید نیست چرا که این تعداد پرستار در راستای اجرای قانون ارتقای بهره وری جذب شده اند و تأثیری در تعداد پرستاران شاغل نداشته است.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر بیمارستان های کشور با کمبود شدید پرستار به خصوص پرستار مرد مواجه است گفت: بیمارستان های شهرهای کوچک نیز علاوه بر کمبود پرستار مرد با کمبود پرستار زن نیز مواجه است.

 وی با اشاره به اختیاری بودن اجرای قانون ارتقای بهره وری برای پرستاران گفت: ابتدا باید تعداد پرستارانی که خواهان اجرای قانون هستند مشخص شود تا پس از آن بر اساس تعداد پرستاران متقاضی بودجه مورد نیاز این کار برای سال آینده اختصاص داده شود.

وی با اشاره به برخی شایعات درباره تضییع حقوق پرستاران با اجرای این قانون گفت: برخی افراد که اطلاع کافی از مفاد این قانون نداشتند این گونه برداشت کرده بودند که ساعت کاری پرستاران در شیفت شب 1.5 برابر محاسبه نمی شود و حق خواب نیز از آن ها گرفته خواهد شد در حالی که بر اساس این قانون کار در شیفت شب و تعطیل 1.5 برابر ساعت عادی محاسبه می شود و بندی با عنوان حذف ساعت استراحت نیز در قانون دیده نشده است.

میرزا بیگی تأکید کرد: قرار نیست با اجرای این قانون به حقوق پرستاران و دریافتی شان اضافه شود بلکه هدف اصلی کاهش ساعت کاری پرستاران است. وی در توضیح این موضوع گفت: هدف اصلی این بود که کاهش ساعت کاری پرستاران مشمول ماده ۱۰۱ قانون خدمات کشوری نشود چرا که در این ماده قانونی تصریح شده است که بالاترین مقام دستگاه اجرایی می تواند ساعت کاری پرسنل را کاهش دهد اما این کاهش در سنوات و حقوق کارمند اعمال خواهد شد. به همین منظور قانون ارتقای بهره وری تصویب شد تا حقی از جامعه پرستاری تضییع نشود. با اجرای این قانون ارزش یک ساعت کار پرستاری بالا می رود و البته در شرایط فعلی و کمبود نیرو تأثیر به سزایی در افزایش حقوق پرستاران دارد.

کمبود ۱۱۲ هزار پرستار در نظام سلامت

رئیس سازمان نظام پرستاری از کمبود ۱۱۲ هزار پرستار در نظام سلامت خبر داد و گفت: استخدام ۲۳ هزار پرستار به منظور جبران کمبودها نبوده است و تنها با هدف اجرای قانون ارتقای بهره وری انجام گرفته است یعنی کمبود نیروی حاصل از اجرای قانون ارتقای بهره وری توسط ۲۳ هزار نیرو جبران شد.میرزا بیگی استاندارد نیروی پرستاری برای هر بیمار در بخش های ویژه را ۲ پرستار به ازای هر بیمار(در هر شیفت) و برای سایر بخش ها ۲ پرستار برای هر تخت در طول شبانه روز دانست و گفت: به طور کلی هر ۴ بیمار در بخش عمومی به یک پرستار نیاز دارند و بخش های ویژه نیز در ۳ شیفت کاری خود به ۶پرستار به ازای هر تخت نیاز دارند. اما در حال حاضر هر تخت بخش ویژه یک پرستار دارد و در بخش عمومی نیز بین 0.5 تا 0.7 پرستار به ازای هر تخت مشغول به کار است. به همین دلیل با وجود ۱۱۲ هزار پرستار در نظام سلامت کشور، به همین تعداد نیز کمبود وجود دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری خطاب به پرستاران اظهار داشت: قانون ارتقای بهره وری در تمامی بیمارستان ها و برای تمامی پرستاران اعم از رسمی، قراردادی، طرحی و پیمانی قابل اجراست.میرزابیگی درباره تعیین تکلیف قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه مطرح و طی این مدت ۸ جلسه برای بررسی این قانون در این شورا برگزار شده است. وی اظهار امیدواری کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا ۲ ماه دیگر و پس از اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری در تمامی بیمارستان ها اجرایی شود.

بیمارستان‌های دولتی با کمبود پرستار و نیروی تخصصی مواجه هستند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نیاز تمام بیمارستان‌ها به پرسنل تخصصی و پرستار خبر داد. حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولویت نخست خود را به اورژانس اختصاص داده‌ایم و در اولویت‌های بعدی به ICU و بعد در مرحله نهایی به توسعه بخش‌ها برای بیمارستان‌ها توجه می‌کنیم.ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: در مجموع بیمارستان های دولتی به شدت به نیروی انسانی نیاز دارند البته در حال حاضر کار کارشناسی دقیق در حال انجام است ولی به هر حال در تمام بیمارستان‌ها کمبود کادر تخصصی و پرستار برای رسیدن به حد استاندارد را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha