سلامت نیوز: مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت واقعی شدن قیمت خدمات سلامت را عاملی برای ایجاد جهشی بزرگ در سلامت كشور عنوان كرد و گفت: منابع لازم برای واقعی شدن قیمت خدمات حوزه سلامت در كشور وجود دارد اما لازم است باز توزیع مجدد و خوب در این منابع انجام شود.

دكتر محمودرضا محقق در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اعلام تعرفه‌های خدمات درمانی سال 90 با وجود عدم تشكیل شورای عالی بیمه سلامت، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تعرفه‌های خدمات درمانی باید در شورای عالی بیمه سلامت كارشناسی و برای تصویب به هیات وزیران برود. از طرف دیگر تعرفه‌های درمان باید ابتدای هر سال تعیین و ابلاغ شوند. بر این اساس نمی‌توانستیم تا زمان تشكیل شورای عالی بیمه سلامت، امور جاری درمانی كشور را معطل نگاه داریم.

وی در پاسخ به برخی اظهارات درباره مبنای قانونی تعرفه‌های درمان سال جاری به دلیل عدم تشكیل شورای عالی بیمه سلامت، گفت: اینكه مبنای قانونی تعرفه‌های درمان زیر سوال باشد درست نیست؛ چرا كه شورای عالی بیمه به كار خود ادامه ‌داده و از نظر مراجع قانونی دارای اعتبار بوده و تعرفه‌های درمان سال 90 نیز در شورای عالی بیمه مصوب شده است.

دكتر محقق با اشاره به تاكید قانون برنامه پنجم توسعه به تعیین قیمت تمام شده خدمات بهداشتی - درمانی، گفت: بحث قیمت تمام شده خدمات یكی از نكات برجسته در برنامه پنجم توسعه است. مواد 16، 22 و 24 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز توصیه می‌كند كه واحدهای خدماتی با قیمت تمام شده قابل واگذاری هستند. حركت به سمت قیمت واقعی خدمات، جهش بزرگی در بخش سلامت كشور ایجاد خواهد كرد. به این ترتیب مدیریت منابع و بویژه منابع مالی راحت‌تر انجام خواهد شد.

قیمت تمام شده خدمات درمانی در بخش دولتی 6/3 برابر حق العلاج پزشكی و هتلینگ است

وی با اشاره به مطالعه انجام شده در 130 بیمارستان كشور از حدود پنج سال گذشته برای احصای قیمت تمام شده خدمات درمانی، گفت: بر این اساس قیمت واقعی خدمات درمانی تا حدودی استخراج شده و گزارش‌های آن به مراجع ذیربط ارسال شده است. این قیمت‌ها تقریبا معادل همان اعداد و ارقامی است كه برای بیمارستان‌های هیات امنایی مصوب شده است. در مجموع حدود قیمت تمام شده خدمات درمانی در بخش دولتی 6/3 برابر حق العلاج پزشكی و هتلینگ است. در صورت حركت به سمت واقعی شدن قیمت خدمات، در مدیریت بیمارستان‌ها تحول جدی ایجاد می‌شود.

دكتر محقق با اشاره به اظهارات برخی سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر عدم تطابق میان مخارج و منابع و نبود منابع كافی برای واقعی شدن قیمت خدمات درمانی در كشور، گفت: وزارت بهداشت در این زمینه معتقد است كه منابع لازم برای واقعی شدن قیمت خدمات حوزه سلامت در كشور وجود دارد اما لازم است باز توزیع مجدد و خوب در این منابع انجام شود تا بتوان از آن به نفع مردم استفاده كرد. هر چند که باید سهم سلامت از درآمد ملی نیز افزایش یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha