سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌هایی كه تحت درمان با انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون هستند لازم است هنگام انجام مناسك حج مواد قندی به همراه داشته باشند تا در صورت احساس افت قند خون از آن‌ها استفاده كنند.

دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شیوه زندگی دیابتی‌ها هنگام حج به مدت چند هفته تغییر می‌كند این در حالیست كه هرگونه تغییر در شیوه زندگی دیابتی‌ها ممكن است موجب نوسان در كنترل قند خون آنان شود بنابراین لازم است دیابتی‌ها یك هفته پیش از اعزام به حج و یك هفته بعد از آن، قند خون خود را بیشتر كنترل كنند. بیمارانی كه تحت درمان با انسولین هستند با كنترل قندخون و دیابتی‌های در حال درمان با داروهای پایین آورنده قندخون با كنترل قند ادرار می‌توانند این كار را انجام دهند.

وی تاكید كرد: بیمارانی توان كنترل قند خون خود را دارند كه در این زمینه آموزش دیده باشند بنابراین لازم است دیابتی‌ها در كلاسهای آموزشی كنترل دیابت پیش از تشرف به حج شركت كنند.

رییس انجمن دیابت با بیان اینكه حدود 60 درصد از دیابتی‌ها از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند، گفت: افرادی كه یكی از والدین آنها مبتلا به دیابت است، مبتلایان به اضافه وزن، چاقی، پرفشاری خون و یا چربی خون بالا، افراد كم تحرك، سیگاری‌ها، زنانی كه در دوران بارداری دچار دیابت دوران بارداری شده‌اند، مادرانی كه كودكانشان در هنگام بدنیا آمدن بیش از چهار كیلوگرم وزن دارند و یا زنانی كه دچار سقط‌های مكرر شده‌اند، افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و لازم است این افراد وضعیت خود را از نظر احتمال ابتلا به دیابت بررسی كنند.

رجب درپایان تاكید كرد: بسیاری از این گونه افراد پس از بازگشت از حج دچار دیابت می‌شوند چون شیوه زندگی آنان در طول این سفر تغییر می‌كند و به علت بی‌اطلاعی از ابتلای خود به دیابت به شیوه تغذیه خود توجه لازم نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha