کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: «رزماری» در درمان زخم‌های کهنه، پوست‌های چروک نما و پیر به صورت كمپرس و یا اسانس موثر است.

رزماری، دوای درد زخم‌های کهنه و پوست‌های چروک
سلامت نیوز: کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: «رزماری» در درمان زخم‌های کهنه، پوست‌های چروک نما و پیر به صورت كمپرس و یا اسانس موثر است.

مهدی ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار كرد: «رزماری» یا «اکلیل کوهی» با نام علمی «Rusmarinus offcinalis» و از تیره «labiatae» است كه طی سالیان طولانی از آن در مراقبت از پوست و مو، پاکسازی و سم زدایی از پوست‌های چرب و مستعد به آکنه استفاده می‌شده است.

ایمانی با بیان این‌که این گیاه، به لحاظ داشتن اثرات فوق‌العاده در ایجاد جوانی، شهرت جهانی دارد، خاطرنشان كرد: از این گیاه برای تامین سلامت موها و جلوگیری از ریزش بیش از حد معمول آنها استفاده می‌شود.

به گفته وی، این گیاه در برگرداندن رنگ مو به موهای خاکستری و حتی درمان طاسی مشهور است.

کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی با بیان این‌که برگ‌ها و سرشاخه گل‌دار، بهترین قسمت گیاه رزماری است، گفت: این گیاه در تقویت معده و برای مقابله با ضعف عمومی و خستگی مفرط نیز مفید است.

ایمانی توضیح داد: رزماری ضد تشنج و ضد روماتیسم بوده و در درمان نرمی استخوان و نارسایی کبد موثر است.

وی تصریح کرد: روغن رزماری، محرک سیستم اعصاب مرکزی است و از نظر رایحه و اثر، گرم و نافذ است.

کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی افزود: رزماری، گیاهی همیشه سبز و شاداب است و برگ دهی آن زمان مشخصی ندارد و دائما در حال تحول است.

به گفته ایمانی، سینئول، بورنئول، بورنیل استات، آلفاپینن و بتاپینن از مواد موثره موجود در این گیاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha