سلامت نیوز: معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه گفت: بر خلاف تفاهمنامه ها و دستورالعمل ها، بیمه ها هنوز با هیچ پزشک متخصصی در طرح پزشک خانواده قرارداد نبسته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر داوود مقیمی افزود: ما در سطح یک توانستیم تعدادی تیم پزشک خانواده را در سه استان مجری پزشک خانواده شکل بدهیم ولی در سطح دو و سه بر اساس توافقات با بیمه ها قرار نبود وزارت بهداشت سر گروه معرفی کند و سازمان های بیمه پذیرفتند به متخصصانی که با پزشک خانواده و نظام ارجاع همکاری کنند k 4/2 بپردازند، ولی تا به امروز بر اساس مستندات، بیمه ها با هیچ پزشک متخصص و فوق تخصص که برای همکاری با این طرح، اعلام آمادگی کرده قرارداد منعقد نکرده است.

وی افزود: یکی دیگر از اختلاف های ما و در واقع مشکلاتی که سازمان های بیمه دارند و تقصیر را گردن وزارت بهداشت می اندازند اینست که این سازمان ها با توجه به محل کار فرد برای وی دفترچه صادر می کنند نه  محل سکونت.

وی اضافه کرد: ممکن است محل کار افراد جایی و محل سکونت شان جای دیگری باشد و ما در طرح پزشک خانواده محل سکونت را لحاظ می کنیم.
بنابر این ریشه برخی اختلاف ها در اعلام تعداد و چگونگی دفترچه های بیمه صادر شده برای طرح پزشک خانواده ناشی از این اختلاف است.

وی اعلام کرد:‌ آمار و اطلاعات شبکه بهداشت در این خصوص کامل است، به عنوان نمونه هم اکنون در یکی از این آمارها که در اختیار ماست در شش شهر از 10 شهر استان خوزستان اطلاعات ریز خانوارها و افراد وجود دارد، در این اطلاعات نوع بیمه، تعداد اعضای خانوار، سطح سواد سرپرست خانوار، شغل اعضای خانوار هم وجود دارد.

وی یکی دیگر از اختلاف های مجریان طرح پزشک خانواده با بیمه ها را از رده خارج نشدن دفترچه های بیمه قدیمی دانست و گفت: بر اساس توافقات دفترچه های قدیمی بیمه باید از رده خارج می شد که هنوز نشده است، حتی وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی هم به عنوان سیاستگذار سلامت در کشور به مسئولان بیمه ها و وزارت رفاه نامه نوشت و خواستار اجرای چند بند از این طرح توسط آنان شد که یکی از این بندها خارج ساختن دفترچه های قدیمی بود، که این سازمان ها به این نامه هم توجهی نشان نداده اند.

وی در ادامه افزود: با اعتباری که بیمه ها به طرح پزشک خانواده اختصاص می دهند بر اساس محاسبات ما به هر پزشک ماهیانه یک میلیون و 430 هزار تومان می توانیم پرداخت کنیم که هیچ پزشک بخش خصوصی با این حقوق حاضر نیست با این طرح همکاری کند.

وی افزود: کدام پزشک بخش خصوصی حاضر است با این حقوق در یک هفته هشت ساعت صبح و عصر در یک روز کار کند، ضمن اینکه در نظام ارجاع مسئله پایش عملکرد هم داریم و ممکن است از این مبلغ 20 درصد هم کم شود.

وی تأکید کرد: با این اوضاع هیچ پزشکی حاضر نیست به عنوان سر تیم یک  گروه 17 نفره با ما قرارداد امضا کند و مسئولیت 17 نفر را قبول کند.

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه، دریافتی هر پزشک خانواده را بر اساس اعتبارات دریافتی از وزارت رفاه با محاسبه بیمه، سنوات، حقوق و مزایا، عیدی، بن نقدی و غیر نقدی 5/2 میلیون تومان اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha