سلامت نیوز: رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: قد كودكانی كه لبنیات به ویژه شیر كم مصرف می‌كنند به میزان كافی بلند نمی‌شود و به همین علت قد روستاییان ایرانی در سالهای اخیر نسبت به گذشته كوتاه‌تر شده است.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس پژوهشی كه وزارت بهداشت از پنج سال قبل آغاز كرده است، روستاییان ایرانی به علت مصرف ناكافی شیر، بیشتر دچار ضعف عمومی بدن و لاغری می‌شوند این درحالی است كه هر فرد باید روزانه یك لیوان پر از شیر (300 سی‌سی) مصرف كند اما برخی از روستاییان در طول هفته یك لیوان شیر هم نمی‌نوشند.

وی پوكی استخوان را یكی دیگر از عوارض مصرف نكردن شیر برشمرد و اظهار كرد: پوكی استخوان یا مرگ خاموش گریبانگیر بسیاری از افراد سالمند به ویژه زنان شده؛ بنابراین، لازم است زمینه‌ای فراهم شود كه همه مردم بتوانند روزانه یك لیوان شیر مصرف كنند چرا كه بیماریهای ناشی از عوارض مصرف كم شیر، بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌كند.

خسرونیا در پایان گفت: براساس پژوهش‌ وزارت بهداشت، كودكان روستایی به طور هفتگی پنج بار از پفك، چیپس و نوشابه استفاده می‌كنند و این در حالی است كه لبنیات مصرف نمی‌كنند و همین امر علاوه بر اختلال در رشد كودكان باعث ابتلای بیشتر آنان به بیماری‌های عفونی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha