سلامت نیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: زائران مبتلا به بیماری خاص و مزمن مانند قند خون، فشار خون، صرع، سابقه سکته قلبی، سابقه بیماری روانی شدید که از طرف پزشک کاروان یا کمیسیون‌های پزشکی مورد تأیید قرار گرفته حتماً سوابق پزشکی خود را به طور کامل به اطلاع پزشک کاروان رسانده و همراه خود نیز داشته باشند.

سیدعلی ریاض در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: حج از مهمترین و باشکوه‌ترین عبادت‌های اسلامی است و پیامبر گرامی اسلام (ص) حج را پایه و رکن دیدن دانسته و تارک آن را کافر و ابراهیم خلیل (ع) نیز از خداوند خواستار گرایش دل‌ها به کعبه شده است.

ریاض تصریح کرد: پیمودن چنین مسیری علاوه بر معرفت به سلامت جسمی و استطاعت بدنی نیز نیاز خواهد داشت که در این راستا مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان مجموعه‌ای از کارشناسان مجرب و متخصص در طول این سفر معنوی در خدمت زائران خواهند بود و در جهت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آنان اقدام می‌کنند.

* حضور حجاج در جلسات آموزشی کاروان‌ها

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره‌ به توصیه‌های قبل از سفر برای حجاج اظهار داشت: قبل از عزیمت به کشور عربستان سعودی برای به جا آوردن فریضه حج پیشنهاد می‌شود که حجاج در تمام جلسات آموزشی کاروان‌های خود شرکت کنند.

وی افزود: در تمام جلسات پزشکان کاروان برای حجاج توصیه‌هایی خواهند داشت که باید به دقت به آنها توجه و عمل کنند و به موقع جهت انجام معاینات و تشکیل پرونده سلامت خود اقدام کنند.

* بازگو کردن بیماری به صورت کامل و صادقانه با پزشک

ریاض تصریح کرد: در معاینات قبل از اعزام تمام مشکلات و بیماری‌های خود را حجاج به صورت کامل و صادقانه با پزشک در میان بگذارند زیرا فقدان ارائه اطلاعات کافی و صحیح می‌تواند منجر به عواقب بسیار خطیر و بعضاً جبران‌ناپذیر در طول سفر شود.

وی ادامه داد: در صورتی که پزشک، استطاعت پزشکی یا روانی حجاج را تأیید نکند حجاج برای تشرف اصرار نکنند زیرا در صورت تشرف بدون تأیید سلامتی باید خطرات جانی، بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان، فقدان موفقیت آمیز انجام اعمال و بازگشت قبل از شروع اعمال به ایران را در نظر بگیرند.

* زائران سوابق پزشکی خود را به طور کامل به اطلاع پزشک برسانند

ریاض گفت: زائران که به بیماری خاص و مزمن مانند بیماری قند خون، فشار خون، صرع، سابقه سکته قلبی، سابقه بیماری روانی شدید مبتلا هستند و بیماری آنان از طرف پزشک کاروان یا کمیسیون‌های پزشکی مورد تأیید قرار گرفته است حتماً سوابق پزشکی خود را به طور کامل به اطلاع پزشک کاروان رسانده و مدارک لازم از سوابق را همواره خود داشته باشند.

وی بیان کرد: زائران در زمان حرکت به طرف کشور عربستان مواد غذایی از جمله مرغ، کتلت، همبرگر، غذاهای سس‌دار و مواد غذایی و خوراکی فاسد شدنی همراه نداشته باشند.

* تزریق واکسن مننژیت 10 روز قبل از تشرف

ریاض ادامه داد: تزریق واکسن مننژیت برای تمام زائران اجباری است و تزریق واکسن آنفلوانزا، پنوموواکس و دیگر واکسن‌ها با توجه به شرایط زائران و با نظر پزشک کاروان صورت خواهد گرفت.

وی گفت: زائران می‌بایست در این خصوص نیز از پزشکان کاروان سوال کنند و لازم است این واکسن حداقل 10 روز قبل از عزیمت تلقیح شده و کارت زرد ‌رنگ آن در هنگام ورود در دسترس زائران باشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار داشت: خانم‌ها از چند ماه قبل از تشرف باید به پزشک متخصص مراجعه می‌کردند تا از نظر تنظیم عادات ماهانه خود را برای این سفر آماده کرده باشند.

* آمادگی زائران برای زندگی جمعی

ریاض ادامه داد: در این راستا زائران باید در زمینه‌های مختلف زندگی نظیر پیاده‌روی، آماده شدن برای زندگی جمعی، استفاده از توالت فرنگی و مانند این مسائل آماده شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر زائران مشکل جسمی خاصی مانند مشکل دندانی دارند باید قبل از سفر به درمان آن بپردازند تا در طول مراسم حج تمتع دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha