سلامت نیوز: كمبود های تغذیه ای ازجمله كمبود ریزمغذی ها مانند آهن و روی می تواند منجر به كاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش آموزان  شود.

دكتر زهرا عبداللهی سرپرست اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانش آموزان در سنین رشد قرار دارند و به همین دلیل برنامه غذایی روزانه آنها باید طوری تنظیم شود كه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جسمی وكارایی ذهنی آنها تامین شود.

وی با اشاره به این كه در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان باید پنج گروه غذایی اصلی گنجانده شود، افزود:  این پنج گروه شامل نان و غلات كه عمدتا انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می كنند، گروه شیر و مواد لبنی برای تامین كلسیم، فسفر، گروه گوشت، تخم مرغ و حبوبات برای تامین پروتئین مورد نیاز جهت رشد و افزایش حجم عضلات، گروه میوه ها و گروه سبزی ها برای تامین ویتامین ها، املاح معدنی و فیبر است.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: مصرف مواد غذایی چرب، پرنمك و شیرین که در موادی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، شیرینی و شکلات،‌ آب نبات ها، چیپس و پفك وجود دارد به این دلیل این كه فاقد ارزش غذایی  بوده و می تواند زمینه را برای بروز كمبود های تغذیه ای، چاقی و اضافه وزن، فشارخون و چربی خون بالا فراهم كند، توصیه نمی شود.

دكتر عبداللهی به دانش آموزان توصیه كرد: دانش آموزان باید بعد از مصرف صبحانه راهی مدرسه شوند و كودكانی كه صبحانه نمی خورند، در طول ساعاتی كه در مدرسه هستند، با كاهش یادگیری، كاهش تمركز حواس دركلاس درس، خستگی و بی حوصلگی مواجه می شوند.

وی ادامه داد: میان وعده مناسب و سالم مانند میوه، لقمه های خانگی مثل نان و پنیر، نان و تخم مرغ، شیر، انواع تنقلات سنتی از قبیل نخود، كشمش، برگه ها و انواع مغزها بهترین میان وعده ها هستند همچنین میان وعده ها فقط برای رفع احساس گرسنگی نیستند و بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای این گروه سنی باید تامین كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha