پروفسور، فوق تخصص و جراح قفسه سینه گفت: راه انتقال بیماری كیست هیداتیك به انسان از طریق خوردن آب و سبزیجات آلوده است و هیچ نشانه‌ای ندارد.

آب و سبزیجات آلوده كیست هیداتیك را انسان منتقل می‌كند

به گزارش سلامت نیوز دكتر فرخ سعیدی روز جمعه در همایش دو روزه كیست هیداتیك در یاسوج افزود: بیماری كیست هیداتیك نیاز به عمل جراحی ندارد، زیرا در آینده منجر به بروز عارضه نخواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: انگل این بیماری ابتدا وارد دستگاه گوارش انسان شده و سپس به آرامی رشد می‌كند و برای تكثیر به چندین سال زمان نیاز دارد.

سعیدی گفت: آمار و ارقامی مبنی بر تعیین دقیق تعداد افراد مبتلا به بیماری كیست هیداتیك در كشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: قدمت این بیماری به ‪ ۱۶۰‬سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و ویروس این بیماری برای اولین بار توسط ابن سینا كشف شد.

دكتر سیدعلی ملك حسینی جراح و متخصص كلیه و كبد نیز در این همایش گفت:
آموزش بهداشت، جلوگیری از كشتار دام به روش غیر بهداشتی، كنترل و مهار سگهای ولگرد، كاهش مدت زمان تردد سگهای گله و جلوگیری از برخورد سگها با كشاورزان، روستاییان و عشایر از راههای كنترل این بیماری است.

وی اظهار داشت: علایم این بیماری به محل استقرار كیست بستگی داشته و پیشرفت آن در كبد، ریه، مغز و چشم سریعتر بوده و در كبد نیز سالها طول می‌كشد تا علایم آن مشخص شود.

ملك حسینی افزود: كیست هیداتیك یكی از مهمترین بیماریهای انگلی در كشورهای خاورمیانه و ایران بوده و بروز آن در استان كهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل شرایط اقلیمی، زیست محیطی و رونق حرفه كشاورزی و دامداری شایع‌تر است.

دكتر علی سجادی دبیر علمی این همایش نیز با بیان اینكه ‪ ۱۰۶‬مقاله برای سخنرانی و تهیه پوستر به این همایش ارایه شده، گفت: همایش كشوری دو روزه "كیست هیداتیك" با هدف ایجاد یك فرصت مناسب برای تبادل نظر متخصصان انگل شناسی، جراحی، آسیب شناسی و یافتن راهكاری اساسی برای پیشگیری، كنترل و درمان این بیماری است.

همایش كیست هیداتیك از امروز در شهر یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد. ك/‪۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امراح جلیلی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 2
    با سلام آیا غیراز اندام های درگیر گوسفند به کیست هیداتیک می توان از بقیه ی بدن حیوان استفاده کرد یا خیر؟لطفا راهنمایی فرمائید. باتشکروامتنان جلیلی