سلامت نیوز :رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به ضرورت پرهیز زن و مرد از برقراری روابط دوستانه کاری، تأکید کرد: در روابط زن و مرد هیچ محدودیت مگر رعایت چارچوبها و ضوابط وجود ندارد، اما استفاده از زن برای ایجاد جاذبه بیشتر همان استفاده ابزاری است .

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با مهر در رابطه با حدود شرعی و اخلاقی که زن و مرد در محیط کار باید به آن پایبند باشند گفت: این حدود شرعی مورد بحث نکاتی است که زن و مرد نامحرم نه تنها در محیط کار بلکه باید در همه جا به آن پایبند باشند.

وی افزود: وقتی صحبت از روابط میان زن و مرد در محیط کار به میان می آید مسئله تنها زن و مرد کارمند نیست، زنان و مردان حتی در ارتباط با کاسب و پزشک نیز باید تمام حدود شرعی تعیین شده را رعایت کنند. اسلام روابط زن و مرد را در حد ضرورت مجاز دانسته و این ضرورت به معنای محدودیت نیست.

حجت اسلام نواب تأکید کرد: اگر لازم است زن به مرد یا مرد به زن درس بدهد اشکالی ندارد. اسلام معتقد است با حفظ ضوابط این رابطه می تواند همواره برقرار شود. زن و مرد باید بدانند دارای محارمی هستند که حدود صحبت کردن آنها با زن نامحرم متفاوت است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: این توصیه به هر دو طرف شده است. هم مردان و هم زنان باید این حدود را رعایت کنند. مرد و زن می توانند دو ساعت بایکدیگر مذاکره کنند اما این مذاکرات و صحبت ها باید جدی، رسمی و در چارچوب باشد. هر دو طرف باید از بگو و بخند و روابط دوستانه پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: به کار بردن عبارتهای نامتعارف در پایان صحبتهای تلفنی میان زن و مرد نکاتی است که همواره مورد انتقاد بوده است، ما غرب را برای استفاده از ابزار از زن مورد انتقاد قرار می دهیم اما در همین جامعه اسلامی ما عده ای برای منفعت بیشتر ترجیح می دهند برای مشاغلی چون پاسخگویی به تلفن از صدای زنان استفاده کنند چرا که دارای جاذبه است، این نگاه به زن همان نگاه ابزاری است که ما آن را مورد انتقاد قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه روابط زن و مرد باید به چارچوب بازگردد گفت: مرد با همسر و محارم خود و با نامحرمان به گونه ای دیگر صحبت می کند. در روابط زن و مرد هیچ محدودیت مگر رعایت چارچوبها و ضوابط وجود ندارد. برای رفتار سبک و خارج از چارچوب صحبت یک جمله ای هم با نامحرم حرام است.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب اضافه کرد: افراد در برخی ادارات مشغول کار هستند که طی 30 سال خدمت با همکار نامحرم خود یک جمله خارج از چارچوب صحبت نکرده اند و وظایف خود را سخت و خوب انجام می دهند. این امر نشان می دهد که زن می تواند در جامعه نقش خود را به خوبی انجام بدهد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در رابطه با تبعات منفی عدم رعایت این حدود گفت: نخستین نتیجه منفی سردی روابط خانواده است. ممکن است این ارتباط خارج از چارچوب طرفین را به این نتیجه برساند که همسر آنها دارای جاذبه های فلان مرد نامحرم یا فلان زن نامحرم نیست از این رو رابطه به همان نقطه ای می رسد که از آن با عنوان طلاق عاطفی یاد می شود. این وضعیت جامعه را به نابودی بنیانهای ارزشی سوق می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha