یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 34149
سلامت نیوز :عضو گروه آب پژوهشی آمایش سرزمین گیلان گفت: هر روز از توازن زیست محیطی خزر كاسته می‌شود.

دكتر "كریم ثابت رفتار" در گفت‌وگو با توضیح داد: با روند افزایشی ورود آلاینده‌ها به دریای خزر، این دریا وضعیت نابهنجاری یافته و سمینارها و سخنرانی‌ها در این خصوص گوش شنوا كم دارد.

وی افزود: تخریب زیستگاه‌ها تنوع زیستی را در این اكوسیستم ارزشمند با چالش جدی مواجه كرده است و به زودی این دریاچه عظیم دنیا وارد بحران جدی می‌شود. كاهش ماهیان استخوانی، كاهش جمعیت كیلكا و تقلیل جمعیت فك خزر به یك پنجم از جمله هشدارهایی است كه نشان می دهد با بحران جدی این دریاچه فاصله زیادی نداریم.

وی ادامه داد: كشورهای حاشیه این اكوسیستم ارزشمند پرونده‌های سیاه زیست محیطی در آلوده شدن آن دارند و ادامه این بی توجهی آینده‌ای خطرناك را برای كاسپین نامی جهان رقم خواهد زد.

ثابت رفتار خاطرنشان كرد: آلودگی‌های هر روزه میكروبی، نفتی، هیدروكربنی، ورود آلاینده ها با انتقال زباله‌ها از طریق رودخانه‌ها و افزایش رو به گسترش تالاب‌های كشورهای حاشیه خزر و ساخت و سازهای بی برنامه از جمله عوامل تهدید كننده این دریاچه عظیم هستند؛ اگر همچنان گوش شنوا برای مبارزه با این آلودگی‌ها بسیار اندك باشد، سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه در انتظار خزر است.

وی تصریح كرد: كاهش تنوع زیستی در زیستگاه‌ها از جمله موارد علمی است كه نیاز به تحقیقات گسترده و تخصص لازم دارد اما به قدری این كاهش در دریای خزر كاملا مشهود است و عوامل تهدیدكننده تنوع زیستی در این دریاچه رو به فزونی است كه كاهش هر روزه تنوع زیستی گیاهان و جانوران بسیار واضح و مشخص است.

ثابت رفتار گفت: كاسپین از نظر موقعیت مهم و حساسی كه در كریدور حمل و نقل دارد، بسیار مهم و ارزشمند خوانده می‌شود به طوری‌كه نقش تاریخی و ژئوپولوتیكی آن در سده‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد كاسپین از لحاظ اكوتوریسم است كه زیر فشار تهدیدات زیست محیطی به تدریج از توازن زیست محیطی آن كاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha