دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 34151

اگر به تبلیغات ماهواره توجه كنید، متوجه می‌شوید كه ظاهرا همه ما ایرانی‌ها یا چاق و لاغر هستیم، یا صاحب پوست‌هایی پر از لك و چین و چروك، بینی‌هایمان شدیدا نیازمند راه‌هایی برای كوچك‌شدن هستند و همه همّ و غممان برنزه‌كردن پوستمان است یا این‌كه از انواع اعتیاد بشدت رنج می‌بریم. گذشته از این موارد در مسائل زناشویی هم كاملا ناتوان و بیمار هستیم.

سلامت نیوز:  اگر به تبلیغات ماهواره توجه كنید، متوجه می‌شوید كه ظاهرا همه ما ایرانی‌ها یا چاق و لاغر هستیم، یا صاحب پوست‌هایی پر از لك و چین و چروك، بینی‌هایمان شدیدا نیازمند راه‌هایی برای كوچك‌شدن هستند و همه همّ و غممان برنزه‌كردن پوستمان است یا این‌كه از انواع اعتیاد بشدت رنج می‌بریم. گذشته از این موارد در مسائل زناشویی هم كاملا ناتوان و بیمار هستیم.

مساله از 2 حالت خارج نیست، اگر دچار این مشكلات نباشید، با این تبلیغات مستمر به شما القاء می‌شود كه یا در آستانه این مشكلات هستید یا این‌كه اصلا به مشكل دچار شده‌اید.

اگر دچار هركدام از مسائل نامبرده هم باشید، مساله این است كه كدام راه تبلیغ شده در شبكه‌های ماهواره‌ای توانسته كارگشا و قابل اعتماد باشد؛ وقتی كه حاذق‌ترین پزشكان هم برای درمان هر كدام از این مشكلات، بعد از مشاوره و علت‌یابی، فقط روش‌های خاص و علمی را پیشنهاد می‌دهند.

این در حالی است كه بر اساس اعلام وزارت بهداشت حتی عطاری‌ها هم حق فروش داروهای ضدچاقی و ترك اعتیاد و تجویز درمان را ندارند در حالی كه شبكه‌های ماهواره‌ای بیشتر تبلیغات دارویی خود را بر اساس همین مسائل تعریف می‌كنند.

مسوولان وزارت بهداشت تاكید می‌كنند بیشترین داروهایی كه به این طریق به دست مردم می‌رسد، داروهای لاغری و ضدچاقی است كه در این زمینه مردم باید در نظر داشته باشند این داروها را از پزشك متخصص دریافت كنند.

در واقع از یك سو، متاسفانه بیشتر داروهای قاچاق، داروهای ماهواره‌ای است و از طرف دیگر، برخی از مردم براحتی و با اعتماد با شماره تلفنی كه اعلام می‌شود، تماس می‌گیرند و به صورت پیك ، محصول موردنظر را دریافت می‌كنند.

این داروها معمولا غیرمجاز هستند یا مواد موثره ندارند یا مواد موثره غیرطبیعی دارند كه در این زمینه توصیه می‌شود مردم به هیچ‌وجه از طریق ماهواره و با یك تماس داروهای مورد نیاز خود را دریافت نكنند.

متاسفانه خیلی از مردم نمی‌دانند چرا نباید از محصولی بهداشتی یا دارویی كه مجوز وزارت بهداشت ندارد، استفاده كنند. مساله این است كه صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت برای محصولات آرایشی و بهداشتی نشان‌دهنده آن است كه این محصولات حتی اگر برای مصرف‌كننده‌ای اثربخشی مورد نیاز را نداشته باشند، به پوست آسیب نمی‌رسانند. به عنوان مثال سرطان‌زا و حساسیت‌زا نیستند.

در همین خصوص،دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود كیفیت لازم را ندارد و غیرقابل اطمینان هستند.

دكتر محمد گلشنی ادامه می‌دهد: اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و در كشور توزیع می‌شود برچسب تایید وزارت بهداشت ندارند و از همین رو نمی‌توان با اطمینان از این محصولات استفاده كرد.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران با بیان این‌كه در سال‌های گذشته اغلب مردم جذب تبلیغات دروغین محصولات بهداشتی و آرایشی غیرمجاز می‌شدند، به مهر می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر، مردم كمتر تبلیغات ماهواره‌ای را باور می‌كنند و بیشتر محصولاتی را مصرف می‌كنند كه مجوز و برچسب وزارت بهداشت دارد.

فروشندگان ماهواره‌ای پاسخگو نیستند

وقتی درصدد تهیه یك دارو یا محصول بهداشتی هستید كه از ماهواره تبلیغ می‌شود باید بدانید كه طرف حساب شما فقط یك شماره تماس تلفنی است.

شماره تماسی كه نه دست شما را به جایی بند می‌كند و نه حتی می‌تواند عوارض استفاده از آن محصول را پاسخگو باشد.

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در این خصوص می‌گوید: هیچ‌كدام از داروهایی كه در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند مجوز بهداشتی ندارند و از هر نوع مواد غیرمجاز و اعتیادآور در آنها استفاده می‌شود. فروشندگان این داروها نیز هیچ تعهد و پاسخگویی در مقابل عوارض این داروهای تقلبی ندارند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه عده زیادی از افراد جامعه فریب این گونه تبلیغات كذب ماهواره‌ها را می‌خورند.

ابهری با اشاره به این‌كه هیچ‌كدام از داروهای درمانی معرفی‌شده از طریق ماهواره تحت نظارت و كنترل نهادهای بهداشتی كشور نیستند، ادامه داد: تبلیغات گسترده از طریق ماهواره برای عرضه و تحویل دارو به خانه، حكایت از این موضوع دارد كه برای این داروها هیچ‌گونه مجوز بهداشتی صادر نشده است بنابراین عوارض ناشی از مصرف آن به عهده فروشندگان مجهول و ‌مصرف‌كنندگان است.

او با اشاره به این‌كه فروشندگان به اعتبار شماره تلفن‌هایی كه در ماهواره می‌گذارند، انواع داروهای تقلبی را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند، به فارس می‌گوید: فروشندگان داروهای تقلبی در ماهواره بعد از رسیدن به اهداف شوم خود دیگر پاسخگوی مصرف‌كننده به دلیل اتفاق‌های ناگواری كه بعد از مصرف این داروها برای وی افتاده است، نخواهند بود.

ابهری تصریح می‌كند: داروهای تقلبی كه برای زیبایی در شبكه‌های مختلف ماهواره تبلیغ می‌شوند بجز ضربه‌زدن به پوست، سود دیگری ندارند و افراد جامعه در مصرف این گونه داروها باید حساسیت و دقت فراوانی داشته باشند.

نكته: متاسفانه در كشور ما برخی افراد به سبب نا‌آگاهی به دلایل مختلف شبكه‌های ماهواره‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند؛ بنابراین وظیفه رسانه‌های داخلی است كه ‌فرهنگسازی و روشنگری كنند
او با اشاره به این‌كه در تركیب داروهای درمانی كه از ماهواره تبلیغ می‌شود ماده روانگردان «شیشه» به عنوان مواد اولیه استفاده شده است، بیان می‌كند: مصرف‌كنندگان این‌گونه داروها بعد از مصرف به انواع بیماری‌ها و اعتیاد مبتلا می‌شوند كه بعد از مصرف، دیگر راه برگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت. ‌ابهری با اشاره به این‌كه مصرف داروهای درمانی تقلبی كه از ماهواره تبلیغ می‌شوند، انواع بیماری‌ها را برای مصرف‌كنندگان به ارمغان می‌آورد، می‌گوید: مصرف‌كنندگان این‌گونه داروها دچار بیماری‌هایی مانند سرگیجه، اختلالات عصبی، بیانی، شنوایی، سوءهاضمه و اختلالات دستگاه گوارش می‌شوند.

به گفته او ، با فرهنگ‌سازی شایسته در جامعه باید بستری فراهم شود كه افراد جامعه فریب این‌گونه تبلیغات را نخورند چرا كه فروشندگان این‌گونه لوازم آرایشی- دارویی هیچ‌گونه تعهدی در برابر افراد ندارند و بی‌توجهی به این امر‌، آینده كشور را از لحاظ روحی و روانی با خطر جدی مواجه خواهد كرد.

وزارت ارشاد چه می‌كند؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرده است كه دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه آگهی‌های تبلیغاتی شبكه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای را رصد و موارد تخلف را مشخص می‌كند و اطلاع‌رسانی كاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و اگر جایی قانون و مقررات نادیده گرفته شود، برخورد لازم انجام خواهد شد.

ظاهرا اگر تخلف صورت‌گرفته برای نخستین بار صورت گرفته باشد، به فرد متخلف تذكر داده می‌شود و در صورت تكرار، موارد تنبیهی اعمال خواهد شد.

به گفته وزیر ارشاد، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی موضوع را با جدیت پیگیری می‌كند و درباره تخلف از قانون هم تذكر لازم داده می‌شود كه نمونه آن تذكر به داروخانه‌هایی است كه برخی كالاها و داروها را تبلیغ می‌كنند.

سید محمد حسینی می‌گوید: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص‌كردن موارد تخلف است و برخورد با متخلفان در حیطه مسوولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد كه موارد تخلف به آنها منعكس می‌شود. گاهی اوقات تبلیغات حتی در كتاب‌ها یا نشریات با نام و عنوان مشخص انجام می‌شود كه برخورد با این موارد نیز در معاونت مطبوعاتی صورت می‌گیرد.

موضوع برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای یك موضوع میان‌بخشی مطرح می‌شود كه ساماندهی و اطلاع‌رسانی در خصوص آن نیازمند همكاری همه‌جانبه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوط است.

مسوولان مربوط اعلام می‌كنند كه در حال حاضر انواع بازدیدهای مختلف در گمرك، فرودگاه‌، ترمینال و جاهایی كه امكان دارد داروهای غیرمجاز وارد كشور شود، انجام می‌شود، برخی داروهای قاچاق نیز از طریق كلانتری‌ها و پیگیری‌های مردمی به وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشكی اعلام می‌شود كه با موارد تخلف برخورد می‌شود، اما به نظر می‌رسد این برخوردها باید بیشتر و شفاف‌تر باشد.

7000 پرونده درخصوص تبلیغات ماهواره‌ای

سال گذشته نیروی انتظامی 7 هزار پرونده در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای با منشأ داخلی تشكیل داده كه منجر به نتیجه شده است.

حجت‌الله مقیمی، مدیركل معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به همین موضوع اعلام می‌كند: در این شبكه‌ها تبلیغات كاذب موج می‌زند و مردم باید دقت كنند تمامی مواردی كه در این شبكه‌ها تبلیغ می‌شود بدون‌مجوز وزارت بهداشت بوده و هیچ‌كدام جنبه علمی ندارد.

علیرضا كریمی، مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به افزایش شبكه‌های ماهواره‌ای از حدود 10 شبكه در سال‌های پیش به حدود 60 شبكه در سال‌های اخیر تصریح می‌كند: كسانی كه متصدی این شبكه‌ها هستند، تمام مردم كشور را بیمار فرض كرده‌اند و آنها را بر اساس نوع بیماری‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی كرده و برای همه این گروه‌ها برنامه دارند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه در كشور ما برخی افراد به سبب نا‌آگاهی به دلایل مختلف شبكه‌های ماهواره‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند؛ رسانه‌های داخلی باید فرهنگسازی و روشنگری كنند تا مردم تصور نكنند كه مطالب پخش‌شده از این شبكه‌ها ،كارشناسی‌شده و علمی است.

مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تخصصی‌بودن حوزه بهداشت و این‌كه تبلیغات در شبكه‌های ماهواره‌ای بدون مجوز است، تاكید می‌كند: طبق مكاتباتی كه با نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه انجام داده‌ایم، با تبلیغاتی كه منبع داخلی داشته باشند، برخورد می‌كنیم.

به گفته او اگر ما نیازهای مردم را بخوبی پاسخ دهیم شبكه‌های ماهواره‌ای نمی‌توانند از خلأ موجود استفاده كنند و برای خود بازار داروهای تقلبی ترتیب دهند.

مدیركل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: وزارت ارشاد آماده است تا با موسسات خصوصی در جهت پاسخ به نیازهای بهداشتی مردم تعامل داشته باشد؛ نمونه‌اش دی‌وی‌دی‌هایی است كه با موضوعات بهداشتی و با تایید وزارتخانه‌های ارشاد و بهداشت در داروخانه‌ها توزیع شده است.

احتیاط، شرط عقل

هرچند تاكنون اطلاع‌رسانی‌هایی درخصوص كذب‌بودن برخی از تبلیغات پزشكی شبكه‌های ماهواره‌ای انجام شده است و مسوولان نیز در پی راهكارهای عملی و اجرایی برای جلوگیری از این تبلیغات هستند، اما بهتر است همه شهروندان نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند.

داروها و محصولات بهداشتی در همه جای دنیا از داروخانه‌ها و مراكز معتبر تهیه می‌شود بنابراین شهروندان باید توجه داشته باشند كه اعتمادكردن به یك شماره تماس برای تهیه یك دارو یا محصول بهداشتی كه مانند یك شمشیر دولبه است، چندان عقلانی و درست به نظر نمی‌رسد. بنابراین بهتر است قبل از تهیه و استفاده از چنین محصولاتی كه مجوز رسمی ندارند، حتما با یك پزشك یا متخصص مربوط مشورت كنیم.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha