علی رغم اعلام برخی مسئولان مبنی بر ادامه اجرای برنامه توزیع شیر در مدارس در سال جاری تحصیلی، متاسفانه تا کنون اعتباری برای این برنامه منظور نشده است و به نظر میرسد اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس جهان مورد بی توجهی قرار گرفته است.

سلامت نیوز: علی رغم اعلام برخی مسئولان مبنی بر ادامه اجرای برنامه توزیع شیر در مدارس در سال جاری تحصیلی، متاسفانه تا کنون اعتباری برای این برنامه منظور نشده است و به نظر میرسد اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس جهان مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در حالیکه هر سال به کشورهای مجری برنامه شیر مدارس در جهان اضافه می شود، بیم آن می رود که بزرگترین برنامه شیر مدارس جهان متوقف گردد. پروژه توزیع شیر مدارس 11 سال پیش یعنی از سال 1379 با 10000 نفر آغاز شد و به تدریج گسترش یافت و بعد از چند سال یعنی در سال 1383 تعداد 12میلیون و پانصد هزار نفر را در سرتاسر کشور تحت پوشش قرار داد و بدین ترتیب از نظر تعداد افراد تحت پوشش، ایران اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان را به خود اختصاص داد و در سال گذشته نیز 14 میلیون و پانصد هزار نفر را در بر گرفت. اجرای برنامه شیر مدارس موجب شده است که همواره در مجامع بین المللی خصوصاً سازمان های مسئول بهداشت جهانی و فائو، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی که اهمیت خاصی برای سلامت و بهداشت جامعه خود قائل است ذکر شود.
 
توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه ای پویا و اینکه همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره مند شوند، باعث گردیده است که اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه ای کودکان جامعه، توجه خاصی داشته باشند. از جمله، این راهکارهای جهانی، اجرای برنامه شیر مدارس می باشد که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است، به طوری که در سالهای اخیر، کشورهای بسیاری از جمله روسیه، پاکستان، سنگال، ویتنام، بوسنی، هندوراس، رواندا، زامبیا، اوکراین، اکوادر، صربستان و نیکاراگوئه نیز به جمع کشورهای دارای برنامه شیر مدارس افزوده شده اند و در حالیکه تا ده سال گذشته تنها در حدود 35 تا 40 کشور، برنامه توزیع شیر مدارس اجرا می شد، با توجه به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان، امروزه در حدود 100 کشور جهان، برنامه شیر مدارس اجرا می گردد.

از طرفی تقریباً در اکثر کشورها سالانه برای هر دانش آموز بین 20 تا 52 کیلوگرم در 100 تا 260 نوبت (200 میلی گرم در هر نوبت) شیر در مدارس توزیع می گردد و اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه اختصاص داده می شود ولی هرچند جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد افراد تحت پوشش بیشترین تعداد را تحت پوشش دارد اما با توزیع سالانه تنها 14 کیلوگرم در70 نوبت (روز) برای هر دانش آموز، تقریباً کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نماید. این در حالی است که کشوری مثل تایلند با اختصاص 433 میلیون دلار 8 میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار داده و در سال مقدار 52 کیلوگرم شیر در 260 روز (نوبت) به هر دانش آموز اختصاص می دهد و این باعث گردیده که مقدار سوء تغذیه از 50 در صد به 5 درصد کاهش یابد و علاوه بر افزایش هوش و قدرت یادگیری و سلامت دانش آموزان، افزایش قد سالانه عادی 2 تا 3 سانتیمتر به 5 تا 6 سانتیمتر افزایش یابد. مقدار اعتبار شیر مدارس در سال 1389 در ایران حدود 180 میلیارد تومان (200 میلیون دلار) بوده است.

در حالیکه مسئولین ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام نموده اند که نه تنها یارانه شیر مدارس قطع نخواهد شد بلکه بخشی از یارانه قطع شده شیر خانوار نیز به شیر مدارس اختصاص می یابد و حتی اعلام شد که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است که مقدار شیر بیشتری در مدارس توزیع نماید. ولی به نظر میرسد نه تنها یارانه بیشتری به برنامه شیر مدارس اضافه نشده بلکه تا کنون حتی مقدار اعتبار آن نیز مشخص نشده است و نگرانی هایی در مورد عدم اجرای برنامه وجود دارد. این در حالی است که به اعتقاد همه مسئولین و مردم یکی از هدفمندترین یارانه ها در کشور، یارانه شیر مدارس است. بدون شک عدم اجرای برنامه شیر مدارس ضربه سنگینی بر بهداشت و سلامت کودکان و دانش آموزان یعنی آینده سازان جامعه وارد می نماید.

دکتر عزیزاله کمال زاده/ متخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین/دبیر اسبق کمیته ملی شیر مدارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha