سلامت نیوز: یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: سالمندانی که بیماری‌های قلبی کنترل‌شده دارند، باید حداقل هر 3 ماه یکبار وضعیت قلبی خود را با پزشک متخصص قلب چک کنند.

بهرام امینیان، در گفت‌وگو با فارس بیماری‌های سالمندان را عمدتاً فشار خون و تنگی‌ رگ‌های قلبی دانست و گفت: این دو بیماری در صورت عدم کنترل، زمینه ساز نارسایی‌های قلب است؛ از نظر بهداشتی، سلامت مردم وضعیت خوبی دارد و به همین دلیل با افزایش عمر مردم رو به رو هستیم و سن امید به زندگی نیز در کشور بالا رفته است، این نکته باعث می‌شود تا جامعه‌ای سالمند را داشته باشیم.

وی افزود: اگر در سنین پایین‌تر مراقب عوامل سلامتی و ریسک فاکتورها نباشیم، در سنین بالاتر احتمال بیماری و گرفتاری برای سالمندان بیشتر خواهد بود.
 
وی گفت: استعمال سیگار، فشارخون بالا، ابتلا به بیماری‌ قند و چربی خون بالا با گذشت زمان باعث نفوذپذیری بیشتر رگ‌های قلبی شده و چربی‌های منتشره در خون به دیواره رگ‌ها رسوب کرده و نهایتاً‌ منجر به تنگی رگ‌های قلب شده و در نهایت به سکته‌های قلبی ختم می‌شود.

امینیان، سلامت در سنین بالا را، با رعایت فاکتورهای سلامت در سنین جوانی مرتبط دانست و افزود: سالمندان سیگاری باید سیگار خود را کنار بگذارند و کسانی که فشار خون بالا دارند، هرگز نباید به غذای خود نمک اضافه کنند چرا که در طبخ غذا به اندازه کافی نمک به کار می‌رود؛ استفاده از نمک در طولانی مدت موجب افزایش فشار خون می‌شود.

وی با اشاره به نقش ورزش در سلامت همه آحاد جامعه اظهار داشت: ورزش در سنین بالا باید به صورت منظم انجام شود، 30 دقیقه پیاده‌روی به صورت 5 روز در هفته به نحوی که نفس به شماره بیفتد، برای سلامت بدن مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،‌ استفاده از رژیم غذایی مناسب با سن سالمندان را نیز یکی دیگر از عوامل سلامت این گروه دانست و تصریح کرد: رژیم غذایی مناسب می‌تواند سلامت قلب سالمندان را تضمین کند.
 
امینیان گفت: این رژیم غذایی عبارت است از میوه و سبزی تازه، مصرف ماهی که متأسفانه سرانه استفاده از آن در کشور پایین است و حداقل باید هفته‌ای دو بار در رژیم غذایی سالمندان وجود داشته باشد.

وی افزود: کاهش سکته‌های قلبی در برخی جوامع به دلیل رعایت این رژیم غذایی و خصوصاً استفاده از ماهی در سبد غذایی خانواده‌هاست؛ تغذیه با ماهی برای سلامت رگ‌های قلبی و مغزی بسیار مفید است.

امینیان، کم تحرکی را باعث افزایش وزن و چاقی در سالمندان عنوان و تأکید کرد: وزن زیاد و چاقی باعث می‌شود که فرد مبتلا به فشار خون و بیماری قند شود؛ افرادی که در سنین بالاتر دچار بیماری‌ قند می‌شوند، اصولاً کسانی هستند که چاقی بر اثر کم تحرکی دارند.

وی تصریح کرد: سالمندانی که بیماری‌های قلبی کنترل شده دارند، باید هر 3 ماه یکبار وضعیت قلبی خود را با پزشک متخصص قلب چک کنند همچنین افراد مسنی که هیچ مشکل قلبی ندارند، حداقل سالی یکبار باید وضعیت قلب خود را بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha