سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران از سازمان بهداشت جهانی خواست فقط به ارائه آمار بسنده نكند و آلودگی منطقه به ریزگردها و گرد و غبار را مدیریت كند.

دكتر محمدرضا فضل‌اللهی فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: مدیریت تحولاتی كه منجر به وارد آمدن ضرر و زیان به سلامتی مردم می‌شود هم كار سازمان جهانی بهداشت ست و این سازمان نباید فقط آمار ارائه كند.

وی افزود: مطالعه اخیر این سازمان كه بازه زمانی سال‌های 2003 تا 2010 را در بر می‌گیرد شامل 1100 شهر دنیا می‌شود كه طی آن دو شهر اهواز و سنندج از ایران و یك شهر از مغولستان آلوده‌ترین شهرهای دنیا از نظر آلودگی به ریزگردها شناخته شده‌اند.

وی افزود: شاخص آلودگی هوا PM‌ و مخفف واژه انگلیسی Particulate Matter ‌ به معنی ذرات معلق است كه براساس واحد سنجش میكرون ارزیابی می‌شود و میزان ریزگردها بیش از 20 میكرون از حالت طبیعی خارج است و طبق گزارش WHO‌ این میزان در سنندج 252 و در اهواز 372 میكرون بوده است.

دكتر فضل‌اللهی ادامه داد: برخی ریزگردها كمتر از Pm10‌ و برخی كمتر از Pm2.5‌ میكرون هستند كه در این مطالعه اندازه ذرات Pm10‌ میكرون لحاظ شده است.

وی عوارض درازمدت و كوتاه مدت این ریزگردها بر سیستم‌های تنفسی و قلب را مورد اشاره قرار داد و گفت: خارش، اشك ریزش، سوزش در گلو و بینی و چشم عوارض كوتاه مدت این ریزگردها بر دستگاه تنفسی فوقانی است كه گاهی باعث تحریك مخاط دستگاه تنفسی تحتانی و ایجاد سرفه و تنگی نفس هم می‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: این عوارض در بیمارانی با سابقه مزمن تنفسی مثل آسم و آلرژی موجب تشدید حملات آسم می‌شود.

وی افزود: بنا بر مطالعات، ین ریزگردها چون حاوی تركیبات عالی و معدنی هستند در درازمدت موجب بیماری‌های مزمن ریوی از جمله چسبندگی ریوی می‌شوند.

وی در پایان از شهروندان جنوب و غرب كشور خواست از ماسك استفاده كرده و از فعالیت‌های بدنی سنگین در هوای آزاد خودداری كنند و هنگام هشدارهای هواشناسی از تردد در شهر نیز خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha