سلامت نیوز: دبیر علمی سمپوزیوم تازه های پوکی استخوان با بیان اینکه پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیکی استخوان است، اظهارداشت: این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در کیفیت زندگی ایجاد کرده و هم به علت شکستگیهای ناشی از کاهش تراکم استخوان که بیشتر در لگن و ستون فقرات ایجاد می شود هزینه های خیلی زیادی بر جامعه تحمیل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید احمد رئیس السادات با اشاره به شیوع بالای این بیماری در جوامع افزود: در این سمپوزیوم قصد داریم با یک رویکرد تیمی و بهره گیری از تجربیات و دانش اساتید مختلف رشته های روماتولوژی، غدد و متابولیسم و طب فیزیکی و توان بخشی، ارتوپدی، تغذیه و فیزیوتراپی این مغضل را از جنبه های گوناگون پیشگیری، تشخیص، درمان و توان بخشی مورد بررسی قرار دهیم.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران تصریح کرد: یکی از محورهای سمپوزیوم این است که از غلظت این تصور که مهم ترین عامل کمک کننده به بیماران دچار پوکی استخوان فقط استفاده از داروها به خصوص داروهای جدید کاسته شود وبیشتر بر اهمیت پیشگیری از این بیماری تاکید شود چراکه با تغذیه مناسب در سنین پائین تر و استفاده از مکملهای مناسب و ورزش می توان از احتمال ابتلا به این بیماری و یا شدت آنکاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مطلب بسیار مهم دیگر در این بیماری که معمولا در جامعه کمتر بروی آن سرمایه گذاری می شود، مسئله پیشگیری از سقوط است .این مهم است که درمبتلایان استئوپروز چه تمهیداتی باید در نظر گرفت تا احتمال زمین خوردن و شکسگیهای ناشی از آن کاهش یابد. اصلاح محیط کار و منزل و حتی معابر عمومی از جمله مهمترین مواردی است که حتی بدون افزایش تراکم استخوان و با کاهش عوارض ناشی از شکستگیها می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم کیفیت زندگی مبتلایان به استئوپروز را افزایش دهد است.

وی با بیان اینکه در فرد دچار شکستگی، توان بخشی و کاهش درد در وی بسیار حائز اهمیت است،تصریح کرد: در این سمپوزیوم علاوه بر تاکید بر درمانهای دارویی مرسوم و نوین در پی معرفی مدالیتی های فیزیکی موثر در پیشگیری از پوکی استخوان،درمان  و اداره درد افراد مبتلا به پوکی استخوان هستیم.

به گفته رئیس السادات، این سمپوزیوم برای گروههای مختلف پزشکی از جمله پزشکان عمومی و متخصصان رشته های مختلف و پرستاران و ماماها و کارشناسان فیزیوتراپی، کار درمانی، ارتوپدی فنی، تغذیه و حتی دندانپزشکان دارای امتیاز باز آموزی است.

علاقمندان می‏توانند برای ثبت نام یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره‏ی تلفن 22360635 تماس و یا به سایتهای www.shmh.ir و یا www.ispmr.org مراجعه نمایند.

سمپوزیوم تازه های پوکی استخوان به همت انجمن طب فیزیکی و توان بخشی ایران و با همکاری گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان شهید مدرس (سعادت آباد) تهران 28 مهر ماه جاری همزمان با 20 اکتبر روز جهانی پوکی استخوان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha