دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 34167
سلامت نیوز: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مواد خوراكی قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم در مدارس را اعلام كرد.

دكتر فروزان صالحی، اظهار داشت:‌ انواع خوراکی‌های بسته‌بندی شده باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علامت استاندارد، نام و نشانی کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، مشخصات ترکیبات تشکیل‌دهنده، پوشش سالم و تمیز داشته باشند و ترجیحاً این مواد از موادی انتخاب شوند که دارای برچسب موادغذایی باشد.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه افزود: این مواد شامل خشکبار، خرما، انواع میوه خشک، انواع مغزها، کشمش، نخودچی، آجیل، آجیل سویا، توت‌خشک، انجیرخشک و انواع ماست، انواع شیر، پنیر، بستنی (به جز بستنی یخی) كه همه باید پاستوریزه یا استریلیزه باشد، است.

وی ادامه داد: انواع میوه سالم كه شسته شده و ضدعفونی شده و در بسته‌ بندی‌های یک ‌نفره وکیوم شده قرار دارند و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ بدون گاز و انواع آبمیوه طبیعی (استریلیزه یا پاستوریزه)، ماءالشعیر و آب‌معدنی از جمله این اقلام هستند همچنین بیسکویت، کیک و کلوچه توصیه می‌شود كه بهتر است بیسکویت از نوع سبوس‌دار و کیک و کلوچه، از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسیدچرب با ترانس زیر 10 درصد باشد.

به گفته دكتر صالحی، لقمه سالمی كه در بوفه مدارس عرضه می شود باید نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و خیار،  نان و پنیر و گوجه‌فرنگی و نان و کره و عسل باشد و حتما باید خیار و گوجه‌فرنگی ، شسته شده و ضدعفونی شده باشد.

وی توصیه كرد: بهتر است از نان‌های سفید به علت دارا بودن نمایه گلیسمی بالا، کمتر استفاده شود و به جای آن از انواع سبوس‌دار و غنی شده استفاده شود.

این كارشناس تغذیه تأكید كرد: عرضه غذاهای پخته مانند انواع آش و سوپ، لوبیا، عدس، حلیم، شله‌زرد و فرنی، به شرط داشتن کلیه شرایط تهیه آنها بلامانع است همچنین آشپزخانه مدارس باید آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس داشته باشند.

دكتر صالحی افزود: لازم است ارایه موادغذایی در ظروف یکبار مصرف بوده و پخت روزانه باشد و نظارت انجمن اولیاء و مربیان بر پخت و توزیع آنها ضروری است همچنین غذاهایی که از بیرون (مراکز پخت) تهیه می‌شوند ، وضعیت بهداشتی مرکز پخت و شرایط حمل ونقل غذا باید مطابق با آیین‌نامه مرتبط با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باشد.

 وی در خصوص موادغذایی که عرضه آن در پایگاه تغذیه سالم غیرمجاز است، گفت: انوع پفک، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار (به جز ماءالشعیر)، آدامس، سوسیس، کالباس، سالادالویه، چیپس، انواع لواشک، آلو و آلوچه،  آب‌نبات‌هایی که به سطح دندان  می‌چسبند، آب ‌میوه‌هایی که از آب و قند و اسانس میوه تهیه شده‌اند، فلافل و بستنی‌یخی در بوفه های مدارس ممنوع است.

گفتنی است:  جدول فهرست موادغذایی قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم و جدول موادغذایی که عرضه آن در پایگاه سالم غیرمجاز است، باید در محل مناسب و در معرض دید دانش‌آموزان و کارکنان مدارس نصب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha