سلامت نیوز: خمیازه با خنک کردن مغز کارکرد آن را بهبود می‌بخشد. دانشمندان دریافتند که افراد در زمستان پس از سپری کردن ساعات متوالی در هوای سرد، بیش از گرمای تابستان خمیازه می‌کشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، نتیجه مطالعات جدید نشان می‌دهد خمیازه روشی است که مغز را خنک می‌کند. خمیازه‌ها بیشتر برای کنترل حرارت مغز ایجاد می‌شوند تا فرد به راحتی فکر کند.

خمیازه می‌تواند چیزی فراتر از نشانه خواب و یا خستگی باشد. محققان همچنین دریافتند تغییرات فصلی در تعداد دفعات خمیازه تاثیرگذار هستند. افراد در زمستان پس از سپری کردن ساعات متوالی در هوای سرد، بیش از گرمای تابستان خمیازه می‌کشند.

وقتی که هوای اطراف گرم‌تر از دمای بدن انسان باشد، کم‌تر خمیازه می‌کشیم زیرا استنشاق هوای گرم‌تر از حرارت بدن، منجر به خنک شدن بدن و یا مغز نمی‌شود.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، افراد عموماً به 2 دلیل خمیازه می‌کشند؛ گاهی بی‌اختیار به خاطر خستگی، استرس، ایجاد تغییراتی در فعالیت فیزیکی یا ذهنی و همچنین ساعت بیولوژیکی بدن و گاهی نیز در اثر دیدن، شنیدن، خواندن و یا حتی فکر کردن باشد. در واقع خمیازه می‌تواند مسری باشد.

با تثبیت دمای مغز، خمیازه میزان دقت و کارکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha