سلامت نیوز: دبیر انجمن روانپزشکان ایران گفت: فرزندان و نوه‌ها باید بیشتر به مادربزرگ و پدربزرگ توجه کنند باید با آنان صحبت و همفکری کنند و از آنان حمایت عاطفی داشته باشند تا دچار اختلال حافظه نشوند.

پرویز مظاهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سالمند انسانی است که دوران مهمی از زندگی خود را با فعالیت و انرژی سپری کرده و فرزندانی را به جامعه تحویل داده است.
 
وی افزود: دوره سالمندی دوره مهم و بحرانی برای هر انسانی است چرا که سالمند کار خود را از دست داده، فرزندان خود را از خود جدا شده می‌بیند و به نوعی تنهایی را حس می‌کند. در عین حال توانایی‌های جسمی و روحیش نیز کم شده است.
 
مظاهری تصریح کرد: این موارد باعث می‌شود در اغلب سالمندان مشکل افسردگی وجود داشته باشد البته مشکل دیگر اختلال حافظه است که می‌تواند افسردگی را بیشتر کند.
 
وی اضافه کرد: برخی سالمندان نیز با مشکل دفع ادرار و مدفوع و بیماریهایی مانند زانودرد و کمردرد مواجهند و همه این مشکلات ما را به آنجا می‌رساند که بدانیم سالمندان نیاز به توجه بیشتر دارند.
 
مظاهری با بیان اینکه نوجوانان و جوانان باید به سالمندان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود توجه بیشتری کنند یادآور شد: فرزندان سالمندان باید به فرزندان خود بیاموزند که آنها حق مهمی بر گردنشان دارند و این راهی است که همه ما می‌رویم.
 
وی گفت: توجه و پیشگیری اصل مهم حتی در درمان سالمندان است و باید کاری کنیم که سالمندانمان مانند سالمندان کشورهای غربی به مراحل افسردگی نرسند و طوری زندگی کنند که حتی در سنین بالا شاد باشند.
 
دبیر انجمن روانپزشکان ایران یادآور شد: از طرف دیگر دولت باید به مسائل درآمدی سالمندان توجه بیشتری کند و حقوق بازنشستگی به هیچ وجه کاهش نیابد.
 
وی افزود: فرزندان و نوه‌ها نیز می‌توانند بیشتر با پدربزرگ و مادربزرگ صحبت کنند و فکر آنها را درگیر کنند تا سالمندان دچار اختلال حافظه نشوند و در کل باید گفت حمایت عاطفی و اجتماعی بیشترین نیاز سالمندان است.
 
مظاهری خاطرنشان کرد: چنانچه سالمندان نیاز به درمان‌های اورژانسی روانپزشکی و روان‌درمانی دارند می‌توانند به روانپزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha