سلامت نیوز: نیاز به دریافت انرژی با افزایش سن و ورود به دوره سالمندی کاهش می یابد و در صورت عدم حفظ تعادل در رژیم غذایی فرد سالمند دچار چاقی و عوارض ناشی از آن می شود.

به گزارش سلامت نیوز، عضو مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: معمولاً با افزایش سن و ورود به دوره سالمندی، فرد دچار کاهش توده عضلانی ذخیره پروتئینی می شود بنابراین حدود 16 درصد انرژی روزانه باید با مصرف پروتئین ها تامین شود.

دکتر منصور شهرکی ادامه داد: در این راستا  خوردن 1 گرم گوشت قرمز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، به سالمندانی که به چربی خون و اوره بالا دچار نیستند توصیه می شود.

وی افزود: مصرف مرغ، ماهی به صورت آب پز یا کبابی، استفاده از حبوبات، شیر، لبنیات و میوه به صورت روزانه نیز توصیه می شود.

وی گفت: سالمندان قبل از خواب از مصرف چای (بدلیل وجود تانن)، قهوه و نسکافه (بدلیل وجود کافئین) خودداری و به جای آن یک لیوان شیر مصرف کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: سوسیس، کالباس، غذاها و سس های چرب، گوشت قرمز چرب و گوشت ماهی چربی دار نیز بهتر است توسط سالمندان استفاده نشود.

دکتر منصور شهرکی با بیان این مطلب که تعداد وعده های غذایی سالمندان باید به 5 وعده کم حجم و کم کالری افزایش یابد، گفت: مصرف سویا نیز به دلیل تاثیر در کاهش کلسترول بد خون (LDL) به سالمندان توصیه می شود.

وی تصریح کرد: سالمندانی که دچار هر یک از بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری های کلیوی و قلبی و عروقی هستند برای تغذیه باید به متخصص مراجعه کنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha