دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 34192
سلامت نیوز: یک فلوشیب نازایی گفت: قانونی برای ثبت اطلاعات اهدای تخمک در کشور وجود ندارد و وزارت بهداشت باید سازمان ثبت اهدای تخمک را تأسیس کند.

ربابه طاهری‌پناه در گفت‌وگو با فارس در مورد بالا رفتن سن باروری و باردار شدن زنان میانسال یا مسن اظهار داشت: هر چه سن افراد افزایش می‌یابد افراد به نوعی از خود غافل می‌شوند و پیگیر سلامت خود نیستند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز مطرح است ناباروری در زنان با سنین بالاست چرا که سطح توقع بالا رفته و سن ازدواج هم افزایش یافته است.

طاهری‌پناه تصریح کرد: قدرت باروری زنان در نهایت تا سن 35 تا 45 سال است که باز در این سن هم تعداد تخمک فرد کاهش می‌یابد و اغلب کیفیت لازم را برای باروری ندارد.

این متخصص زنان و نازایی با اشاره به اینکه اکنون تمایل به باروری در سن بالا زیاد شده افزود: کسانی که بالای 45 سال تصمیم به بارداری می‌گیرند عملاً تخمکی  ندارند تا بارور شوند و همچنین احتمال ناهنجاری‌های جنینی در این افراد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: شاید این پرسش برای بسیاری مطرح باشد که افرادی با این شرایط چگونه می‌توانند بارور شوند که جواب، استفاده از تخمک اهدایی است به شرط آنکه از تخمک فردی استفاده کنند که زیر 30 سال سن داشته باشد و یک فرزند سالم به دنیا آورده باشد.

طاهری‌پناه در توضیح بیشتر گفت: فردی که تخمک اهدا می‌کند نباید دچار بیماری‌های خونی، کم‌خونی، عفونی، ایدز و هپاتیت، فشار خون یا دیابت باشد.

وی افزود: در عین حال حاملگی در افراد سالمند پرخطر است حتی ممکن است وقتی فرد باردار شود کلیه‌هایش را از دست بدهد یا به دیابت بارداری و فشار خون ناشی از بارداری مبتلا شود. از سوی دیگر باید دید می‌توانن آینده فرزندی که متولد می‌شود را تامین کند یا نه.

طاهری‌پناه به مشکل ثبت سیستم اهدای تخمک در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون قانون مناسبی برای ثبت اهدای تخمک وجود ندارد و تقریباً همه مراکزی که این کار را انجام می‌دهند. سیستم ثبت‌شان بسیار محرمانه است.

این فلوشیب نازایی گفت: در حالی که قانون رجیستری از فرد اهدا کننده و گیرنده باید به گونه‌ای باشد که اگر در آینده به هر دلیلی فرد خواست شجره خود را پیدا کند امکانپذیر باشد و بهتر است سازمان ثبت اهدای تخمک زیر نظر وزارت بهداشت تشکیل شود تا تمام اطلاعات در سراسر کشور قابل دسترس باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: امروزه تقاضای اهدای تخمک بسیار افزایش یافته و معمولاً متقاضیان بیشتر افرادی هستند که شاید تاکنون امکان درمان ناباروری نبوده یا اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است.

طاهری‌پناه در پاسخ به اینکه آیا می‌توان از تخمک‌های فریز شده و اضافی افرادی که عمل آی‌وی‌اف انجام می‌دهند استفاده کرد گفت: از نظر حقوقی این کار درست نیست و خیلی‌ها نمی‌خواهند ژن آنها پخش شود. مضاف بر اینکه ممکن است در آینده فرزندانی داشته باشیم و بدون اینکه بدانند با هم ازدواج کنند در حالی که از نظر ژنتیکی با هم فامیل هستند بنابراین نباید به موضوع اهدای تخمک به سادگی نگریست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha