دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 34199
سلامت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن صرع گفت:  بر روی برخی داروهای ایرانی صرع مطالعات بالینی صورت نگرفته است البته آنها تحت مطالعات آزمایشگاهی قرار گرفتند تا برای تولید تاییدیه دریافت كنند.

دكتر كوروش قره گوزلی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: انجام نشدن مطالعات بالینی روی داروهای ایرانی صرع مانند «كاربامازپین» و«سدیم والپروات» باعث شده كه گاهی اوقات برخی از انواع این داروها، اثرگذاری لازم را روی بیماران نداشته باشند.

وی در عین حال اظهار كرد: در همه كشورهای دنیا ماده موثره و نگه‌دارنده برندهای مختلف با یكدیگر تفاوت دارد همین امر موجب می‌شود كه یك بیمار با مصرف برند خاصی شرایط بهتری پیدا كند اما برند دیگر چنین اثری را روی او نداشته باشد.

رییس هیات مدیره انجمن صرع با اشاره به افزایش قیمت داروهای خارجی صرع گفت: قیمت داروی «كپرا» افزایش یافته است به گونه‌ای كه قیمت یك حب از این قرص حدود 2000تومان است این در حالیست كه یك فرد مصروع روزانه دست كم باید دو حب از این قرص را مصرف كند. متاسفانه گاهی اوقات داروخانه‌های هلال احمر نسبت به داروخانه‌های اقماری این دارو را با قیمت گران‌تری عرضه می‌كنند و ما هنوز متوجه علت این امر نشده‌ایم.

قره گوزلی با بیان اینكه «كپرا» تنها چند درصد گران شده است، اظهار كرد:‌ به هر حال بیماران باید بخشی از درآمد ماهانه خود را برای تهیه داروهای خود اختصاص دهند و آن‌ها را به شیوه‌ای صحیح مصرف كنند.

وی با اشاره به عملكرد صندوق‌های بیمه در زمینه تحت پوشش قرار دادن داروهای صرع گفت: بیمه‌ها در این زمینه عملكرد خوبی ندارند. به عنوان مثال اگر معادل 100 هزار تومان دارو برای مصرف سه ماهه بیمار تجویز شود صندوق‌های بیمه فقط پرداخت 30 هزار تومان آن را تقبل می‌كنند.

رییس هیات مدیره انجمن صرع درباره اقدامات این انجمن برای حل مشكلات دارویی مصروعان اظهار كرد: مشكلات مبتلایان به صرع را به اطلاع مسئولان وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت می‌رسانیم البته این وزارتخانه‌ها نیز مشكلاتی دارند و گاهی اوقات ناگزیر به پذیرش دیدگاه‌های آنان هستیم چرا كه سیستم بهداشت و درمان، هزینه بر است.

قره گوزلی در پایان با انتقاد از روند افزایش قیمت داروهای مصروعان گفت:‌ قیمت داروهای مصروعان ماهانه افزایش می‌یابد این در حالیست كه پیش از این قیمت داروهای این بیماران در ابتدای هر سال افزایش پیدا می‌كرد و تا پایان سال ثابت می‌ماند اما در حال حاضر قیمت‌ها نه تنها ماهانه بلكه هرچند روز یك بار افزایش می‌یابد و همین امر باعث بروز مشكلاتی برای مصروعان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha