سلامت نیوز: عضو انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران گفت: چربی بالا، چاقی، استعمال سیگار و فشار خون بالا از جمله علائم هشدار‌دهنده سکته مغزی در دوران سالمندی است.

سید‌مسعود نبوی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: جمعیت ایران در حال حاضر جمعیت جوانی است که امید به زندگی در آن رو به افزایش است و در حال حاضر سن امید به زندگی ایرانیان بالای 70 سال است.

وی با بیان اینکه در آینده افراد مسن در کشور زیادتر خواهند شد تصریح کرد: با افزایش سن تغییراتی در سیستم مغز و اعصاب ایجاد می‌شود که برخی از آنها مانند تعادل کمتر، چابکی کمتر و کاهش تمرکز و یادگیری طبیعی است اما به مرور زمان بیماری‌های مختلفی نیز به سراغ آنها می‌آید که مهمترین آنها سکته مغزی و آلزایمر است.

وی با بیان اینکه افزایش سن جامعه موجب ایجاد بیشتر این دو بیماری می‌شود گفت: سکته مغزی در بالای 65 سال احتمال وقوع بیشتری دارد و همچنین در سن 65 سال به بعد در زمینه بیماری آلزایمر به گونه‌ای است که هر 5 سال احتمال ابتلا به این بیماری 2برابر می‌شود و در سن 90 سالگی به 40 درصد می‌رسد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه باید به تغییرات ایجاد شده در دوران سالمندی توجه شود گفت: بیماری‌های مغز و اعصاب سالمندان به گونه‌ای است که اگر زود تشخیص داده شوند می‌توان با اقداماتی کیفیت زندگی سالمند را حفظ کرد و برخی از عوارض آنها را کمتر کرد یا سیر ابتلا به آن را کند کرد.

وی افزود: آلزایمر درمان قطعی ندارد و در آن بیمار به تدریج حافظه خود را از دست می‌دهد. همچنین توانایی تکلم، شناسایی و قدرت قضاوت سالمند روز به روز کمتر می‌شود.

نبوی گفت: چربی بالا، چاقی، استعمال سیگار و فشار خون بالا از جمله علائم هشدار‌دهنده بروز سکته‌ مغزی در دوران سالمندی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha